Ik heb morgen een functioneringsgesprek,hoe moet ik me hierop voorbereiden,ik ben er best zenuwachtig voor,wat kan ik verwachten in zo'n gesprek?

Binnen het bedrijf waar ik werk worden de komende periode veel functioneringsgesprekken gehouden,alle werknemers komen aan de beurt. Morgenvroeg heb ik mijn gesprek en ik ben er erg zenuwachtig voor. Wat kan ik verwachten,kan mijn leidinggevende ook negatieve dingen van mij naar voren brengen? Is het dan niet ''fair'' als er negatieve dingen van mij zijn dat ik dit dan eerder te horen krijg? Hoe bereid ik mijn voor op zo'n functioneringsgesprek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Een bedrijf is verplicht om een functioneringsgesprek te houden met elke medewerker die een contract heeft van minimaal 12 uur in de week.

In dit gesprek wordt besproken hoe je je taken hebt uitgevoerd. Dit kan dus positief of negatief zijn.

Om jezelf voor te bereiden kun je een zelf reflectie maken. Zet hierbij jouw mening in over je eigen functioneren.
Zet erin wat jij zelf goed vond gaan en waar je verbeteringspunten liggen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorbereiding die je zou kunnen doen is bij jezelf na te gaan wat er volgens jou goed gaat, en wat misschien beter zou kunnen. Ook mag je tijdens een functioneringsgesprek punten aan de orde brengen die jij misschien graag anders zou zien. Een functioneringsgesprek heeft vooral tot doel om het beste uit jou te halen qua functioneren. Dat kan betekenen dat er punten zijn, die jij misschien nog zou kunnen verbeteren. De zgn. opbouwende kritiek. Maar het kan ook betekenen dat jouw leidinggevende misschien de omstandigheden kan verbeteren, waardoor jij het beste uit jezelf kan halen. Misschien vind jij het werk te saai, en zou je er ook nog wat anders bij willen doen. Dat zijn dingen die jij ook aan mag geven. Heb jij daar een duidelijk idee over, dan zou je wat punten kunnen opschrijven en die als spiekbriefje meenemen bij het gesprek. Bijna geen één werknemer is perfect, dus het is heel normaal als er wat opbouwende punten van kritiek zijn. Is eigenlijk ook wel goed, want dat betekent dat je nog kunt groeien in je functie. Als je echt niet goed functioneerde had je daar normaal gesproken al eerder op gewezen moeten worden (tenzij je er nog maar net werkt). Succes morgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe had je een agenda kunnen vragen met de gespreksonderwerpen die voorbij komen zodat je je hierop kunt voorbereiden. Zie kritiek niet als negatieve punten maar als leerpunten waarop je kunt verbeteren. Als er zaken zijn die minder gaan dan had je dat inderdaad al eerder willen horen en dit kun je dan ook in het gesprek vertellen. Mijn tip is om het niet spannender te maken dan het is maar het als een gelijkwaardig gesprek te zien!