wat mag ik terugvragen belastingdienst?

Ik heb dit jaar verschillende baantjes gehad en er staan dus verschillende benaamingen op mijn jaaropgaven en hierdoor weet ik niet precies wat ik terug mag en kan vragen van de belastingdienst. Mag ik premie werknemersverzekeringen, werkgeverheffing zvw en werkgeverslasten terugvragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Nee, want wat je niet hebt betaald, kun je ook niet terugvragen. (De premies voor de werknemersverzekeringen en de werkgeversheffing zvw zijn kosten voor de werkgever en worden door hem betaald).

Het verbaast me dat je al een jaaropgave hebt gekregen voor werk dat je dit jaar hebt gedaan. In de regel ontvang je jaaropgaven in januari van het daaropvolgende jaar.

Wat kun je dan wel doen? Aangifte inkomstenbelasting. Je vult de digitale aangifte in en neemt van al die jaaropgaven van het aangiftejaar (nu: 2014) het fiscale loon over (ook wel loon voor loonheffingen genoemd) en de ingehouden loonheffing (= loonbelasting en premies volksverzekeringen).

Als je de rest ook hebt ingevuld, weet je of je nog belasting terugkrijgt of nog moet bijbetalen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet insturen als je geen aangifte hoeft te doen en je zou moeten bijbetalen! Dat is slapende honden wakker maken. Als het goed is heeft de belastingdienst de gegevens al ingevuld en hoef je op de laatste pagina van de aanslag alleen maar te kijken of je wat terugkrijgt. Maar als je geld wilt terugkrijgen moet je volgens mij een T-biljet invullen en kun je niet zonder dat je aangifteplichtig bent de aanslag opsturen.
Computoon
9 jaar geleden
Als je aangifte doet terwijl dat wel moest, ontstaan de problemen als de slapende hond wakker wordt. Dan wordt het alsnog betalen (in het geval dat toch al moest) maar dan met rente. Uit de aangifte kan net zo goed een recht op teruggave volgen.
Computoon
9 jaar geleden
Eerste zin mz: Als je geen...