Als er bij je rekening onvrijwillig bedragen worden afgeschreven door hackers, betaalt de bank je dit dan terug?

...Of ben je het geld dat kwijt?
Uiteindelijk kan jij er niks aan doen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (4)

De bank betaalt niets terug,.. want dan is hun excuus,. "sorry meneer / mevrouw,.. daar hebben wij niets mee te maken' of ze zeggen: "dan had u uw computer beter moeten beveiligen"
Ze proberen altijd wel wat te bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bank is verplicht om er voor zorg te dragen dat hackers geen invloed uit kunnen oefenen op uw rekening.

Afschrijvingen die gedaan worden door derde zonder dat het uw schuld is zijn dan ook ten laste van de bank.

Het is ook daarom dat een bank een verificatiecode sturen naar uw telefoon of kaartlezer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bank beheert jouw rekening. De bank zelf zal het jou niet terugbetalen, wel kan jij naar de bank toe en daar aangeven dat iemand jouw computer gehackt heeft. Met jou toestemming kan je dat bedrag laten terugstorten, dan gaat het geld van de rekening van de hacker af en krijg jij het teruggestort. Als de hacker eenmaal achterhaald is kan die aangegeven worden bij de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar deze min? Ik heb weer een stille minnaar, joepie! Wil de echte opstaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben geen stille minnaar, zal je daarom een compensatie + geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Theo....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zeg ik dat de bank de verantwoording voor de hacking op de gebruiker afschuift? Dat staat in het antwoord onder mij, dan zit je hier verkeerd! @eNdEmiOn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bank staat garant voor jouw geld ja, klopt helemaal, maar de bank betaald jouw geld niet uit zijn eigen zak terug, hun kunnen de storting naar die andere rekening weer terugboeken, en als dat niet lukt kunnen ze de beheerder van die rekening benaderen en dwingen het geld terug te storten.
Er zijn twee 'fases' van bewijsvoering. De eerste is dat jij aannemelijk moet maken dat jij het slachtoffer geworden bent van 'hackers' of van phishing. Die bewijslast ligt bij jou.

De tweede fase is dat aannemelijk moet zijn dat jij zorgvuldig omgegaan bent ben jouw beveiliging en gegevens. Het bewijs dat je dit niet gedaan hebt ligt bij de bank, maar let wel, als jij tijdens het onderzoek een keer aangegeven hebt dat iemand anders jouw pincode heeft dan hang je.

Als dus vaststaat dat jij slachtoffer bent van hacken/phishing en jij dit redelijkerwijs niet kon voorkomen, dan zal de bank de geleden schade terugboeken (en vervolgens zelf op de daders verhalen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pincode is helemaal niet nodig bij internetbankieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Kathlyn, dan zit jij blijkbaar bij een andere bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bedoelt een tancode, dit is iets anders dan een pincode
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik: jij bankiert bij de ING. Bij ABN AMRO en de Rabobank bankier je wel met je bankpas en je pincode op internet. Dat gezegd hebbende: de opmerking over het geven van je pincode geldt als voorbeeld: zodra een bank vaststelt dat jij onzorgvuldig bent, op wat voor manier dan ook, dan zullen ze hun kont tegen de krib gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ING werk je met een inlognaam en wachtwoord, bij Rabobank met je rekeningnummer en pincode (iedere keer een andere, niet alle banken werken op dezelfde manier. Bij ING is het dus makkelijker iemand zijn rekening via internet te plunderen omdat het 1 wachtwoord is, bij rabobank krijg je met je random reader iedere keer een nieuwe pincode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet dubossies, want bij de ING moet je bij elke betaling die je doet zelf een andere tancode invoeren deze krijgen ze toegestuurd via een sms of een tanlijst die de rekeninghouder thuis heeft liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met tancodes doe je transacties, niet inloggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar gaat het toch om bij de vraagsteller of je die geldbedragen terug krijgt. Als een hacker inlogt heeft hij nog niet je tancode of code via een reader dus kan er nooit een geldtransactie plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar, tancodes zonder inlogcode niet en inlogcode zonder tancodes ook niet....ik snap nu wat je bedoeld.
Ik bedoelde alleen dat het bij ING makkelijker is om in je gegevens te komen omdat daar het wachtwoord hetzelfde blijft in tegenstelling tot de Rabobank, daarom is Rabobank nog iets veiliger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wachtwoord kun je zelf veranderen dit staat niet vast. Door spyware kan men in je pc komen en je inlognaam en ww meekijken. Ze kunnen een betaling klaarzetten, maar zolang die code niet is ingevoerd kan er nooit een transactie plaatsvinden. Die code heeft alleen de rekeninghouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar, maar niet iedereen gaat bij iedere keer inloggen zijn/haar wachtwoord veranderen, het zou beter zijn als dat automatisch is ingesteld zoals bij de Rabobank. Bij de Rabobank kan iemand je rekeningnummer invoeren en het meegekeken wachtwoord, maar dat meegekeken wachtwoord kan die niet meer gebruiken omdat die de Random Reader nodig heeft, dit in tegenstelling tot de ING waar je iedere keer hetzelfde ww kan gebruiken, als iemand dit meeleest via Spyware van een ander en de ander sluit af kan de hacker dit ww weer makkelijk gebruiken, dit in tegenstelling tot de Rabobank.