Wat is het juridische verschil tussen een proef, een project en een pilot?

Het is gewoonlijk dat bij een verandering in werkzaamheden eerst getest wordt wat de gevolgen zouden zijn. Dit kan op diverse manieren gedaan worden. Door middel van een proef, een project en een pilot. Wanneer kan het best waarvoor gekozen worden? Wat zijn de voordelen en wat de nadelen bij de 3 opties. En wat zijn de juridische consequenties? Van zijn de regels betreffende de zeggenschap en medezeggenschap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Het zijn geen juridische termen.
Ik zie niet zo'n verschil tussen proef en pilot. Beide zijn bedoeld om iets uit te proberen op kleine schaal; als besloten wordt tot een proef of pilot, is er nog niet iets definitief besloten over een door te voeren verandering.
Een project is een bijzondere manier om een verandering door te voeren; de verandering wordt niet doorgevoerd door de normale organisatie, maar door mensen die speciaal bij elkaar zijn gezet. Een project levert wel definitieve veranderingen op.
De termen kunnen trouwens slordig worden gebruikt, dus het is steeds de kunst om te achterhalen wat er echt aan de hand is.
Als het nu gaat om de bevoegdheden van een ondernemingsraad (OR), dan heeft de OR bij een project adviesrecht. Bij een proef of pilot heeft de OR in beginsel alleen informatierecht (moet tijdig en adequaat worden geïnformeerd). Als de pilot wordt uitgevoerd door een externe adviseur, kan het zijn dat de OR over de inschakeling adviesrecht heeft.
Voor andere vormen van medezeggenschap zal het niet heel veel anders zijn.