Heb ik recht op verlof voor een ziekenhuisbezoek?

Gezien ik onder behandeling ben van een specialist moet ik geregeld naar het ziekenhuis. Nu hoorde ik gisteren dat ik over 4 dagen weer langs moet komen (wegens medische reden moet dat ook specifiek op die dag). Ik moet die dag ook werken. Nu heb ik geprobeerd vrij te krijgen maar hier wil mijn werkgever hier niet aan meewerken. Ook heb ik helaas geen andere collega kunnen regelen. Dit zou betekenen dat ik niet naar het ziekenhuis kan die dag. Maar mag een werkgever dit wel weigeren? Ik hoef ook echt geen bepaald verlof maar wel graag verlof.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Er bestaat geen wettelijk recht op verlof voor bezoek aan artsen en tandartsen. Je kunt dus alleen rechten ontlenen aan wat in een eventuele cao staat of in je arbeidsovereenkomst. Als de werkgever zich niet van zijn goede kant laat zien, zul je een andere afspraak moeten maken, op een datum die voor het ziekenhuis en je werkgever geen problemen geeft. Parttimers hebben het wat dit betreft gemakkelijker dan fulltimers. Nogal wat bedrijven hebben de regel dat een of twee uur verlof wordt gegeven voor artsenbezoek dat niet buiten werktijd kan plaatsvinden. Maar da's geen wet.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo is het wel: Plus http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijzonder-of-buitengewoon-verlof.html