Hoe worden in Nederland de lonen aangepast aan de levensduurte?

Ik kom uit Belgie en wij hebben het loonindexeringsysteem. Van de belangrijkste kleinhandelsgoederen wordt een index gemaakt. Stijgt de index, dan stijgen de lonen mee.
Hoe gaat dat in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moest even nadenken. Het woord levensduurte ken ik niet. Is meer een Vlaams woord. Kosten voor levensonderhoud heet het in Nederland.
Dacht dat het met de lengte van leven te maken had.
Weer wat geleerd vandaag ;)

Het beste antwoord

De zogenaamd spilindex bestaat in NL niet. Dat in deze crisistijd vaak verfgoeide automatisme is er niet.
Werkgever(s) en werknemer(s) bepalen in onderhandelingen in hoeverre het loon meer of minder de waardedaling van het geld volgt.
Daarnaast speelt de (verwachte) wijziging van de productiviteit een belangrijke rol, in hoeverre de prijsindexatie meer of juist minder wordt gevolgd.