Als alle landen op de wereld schulden hebben, hoe betalen ze elkaar dan nog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, snap ik ook niets van ;-)

Het beste antwoord

De meeste landen hebben schulden bij hun bevolking via staatsobligaties.
Maar wat veel mensen vergeten is dat landen meer hebben dan alleen schulden, denk aan bedrijven en grond dit is ook wat waard. Waarde in vastgoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als alle landen schulden hebben kunnen ze dat toch ook niet meer betalen, dan is er uiteindelijk nergens meer geld voor over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De economie is erg lastig, er zitten zoveel haken en ogen aan. De waarde van geld is mede afhankelijk van de staatsschuld. Ook die speelt een factor in de waarde van geld, denk hierbij een deflatie, inflatie en stagflatie (een erg onbekende variant). Geld is daarbij maar een getal. Belangrijk is dat handel door gaat. Ook hier halen overheden geld uit, en daar zijn veelal investeringen voor nodig (dus schuld meestal). Ze bouwen aan hun land door constant te investeren. en dit levert op langer termijn weer meer geld op, en ze hebben iets van waarde oftewel en daar hebben we hem weer de waarde in vastgoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je zou eigenlijk kunnen zeggen dat als het ooit eraan komt dat alle landen schulden hebben ze eigenlijk weer zo als de middeleeuwen met elkaar moeten ruilen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, of van elkaar afpakken= oorlog. Hoe dan ook lijkt het veel op het ene gat met het andere vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk is 7% van al het geld ook daadwerkelijk aanwezig. De overige 93% is verzonnen geld (staat alleen op papier). De markt werkt (net als heel veel dingen in het leven) eigenlijk op basis van vertrouwen. Het kapitalisme zoals wij die tegenwoordig kennen is geen perfect systeem. Ook dit systeem valt een keer in de zoveel tijd om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goede vraag dus.
Ons systeem loopt vast.
We hebben een systeemcrisis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met het geld wat je leent voor een x procent rente meer kan verdienen dan die rente je kost is er weinig aan de hand en dat gebeurt ook met de staatsschuld. Laatst nog een heel programma over gehoord op radio 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat ik een geen beste antwoord kan aanklikken omdat jullie allemaal gereageerd hebben op michielkoppens antwoord. Maarja het is nu wel duidelijk.