IN de chemie of scheikunde is een intermediair een 'tussenvorm' wanneer één stof reageert met een andere.

voorbeeld:

AB + C --> ABC --> AC +B

Hierbij reageert stof AB met stof C, ABC is dan de intermediair en stoffen AC en B worden gevormt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bemiddelaar / adviseur in financiele producten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een intermediair bemiddelt tussen partijen en bij conflicten. Intermediairs werken overal, zowel in het bedrijfsleven, als bij overheidsinstellingen of bij non-profit organisaties. Intermediairs brengen uiteenlopende belangen bij elkaar en zoeken naar een compromis. Ze werken een compromis zó uit dat beide partijen tevreden zijn en er een goed gevolg tot stand komt. Hij/zij is een onafhankelijke bemiddelaar en luistert naar twee partijen. Deze twee partijen hebben soms conflicterende belangen. Het is aan de intermediair om te inventarissen waar het gemeenschappelijke belang ligt. Als dat bijvoorbeeld het behoud van werkgelegenheid is, dan zoekt hij/zij naar oplossingen waar beide partijen van profiteren én water bij de wijn doen.
Amadea