waarom kun je enkel leningen laten oversluiten voor een lagere rente als je een contract hebt? (bij sommige uitkeringen wel)

sinds 5 jaar zit ik in de wia, ik had voorheen een eigen koopwoninkje,na fikse waterschade heb ik flink wat kosten gemaakt waarvoor ik een spaarkrediet had afgesloten. de rente lag flink hoog destijds maar ik had ruim voldoende inkomen.inmiddels moet ik het van heel veel minder doen,ben moeder geworden,op mn bek gegaan met samenwonen wat me financieel nog meer aan de afgrond heeft geholpen. overal zie je reclame dat je je leningen tegen goedkopere rentes kunt laten oversluiten. voor mij is dat zeer wenselijk! echter ik mag het niet want ik heb een wia uitkering? waarom krijgen juist mensen in mijn positie geen kans om lagere maandlasten te hebben?!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

De verstrekker van de lening wil natuurlijk wel dat de lening wordt terug betaald. De verstrekker loopt natuurlijk een risico als ze een lening geven aan iemand met slechts een laag inkomen. Kans dat er problemen met de aflossing ontstaan is dan gewoon aanwezig. Vandaar dat het niet makkelijk zal zijn, om een nieuwe lening te krijgen en waarmee u de oude lening kunt aflossen.

Toen u de oude lening afsloot stond u er financieel beter voor. Vandaar dat u destijds deze lening heeft kunnen afsluiten. Als u destijds in dezelfde financiële positie had gezeten, als waar u nu in zit, dan had u de lening, die u nu heeft, misschien niet eens kunnen krijgen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Misschien is het om je zelf te beschermen. De schreeuwende reclame om een lening opnieuw over te sluiten is echt niet om hun klanten iets leuks aan te bieden.
In de meeste gevallen is het in het eien belang van de banken dat mensen maar zo veel mogelijk oversluiten, boetes betalen, oversluitingskosten, notaris kosten enz.
Nee, het lijkt mij als je echt veel zou besparen zou ik het een onrecht vinden als je de kans niet kreeg. Maar het kan je ook voor veel kosten behoeden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lening is gewoon een verkoopproduct. Ze geven je hem niet om jou te plezieren maar om er zelf beter van te worden. Je hebt geen stabiel inkomen, dus de kans dat je hem niet volledig terug kunt betalen is voor hen te groot dus gaan ze het risico niet aan.

Praat eens met de verstrekker, wellicht kun je een langere looptijd proberen te krijgen, wat je lagere maandlasten oplevert, maar uiteindelijk wel meer geld kost.