Hoe sterk is de wegenbelasting de afgelopen 5 jaren gestegen?

Iedereen moppert over de benzineprijzen, maar volgens mij stijgt de wegenbelasting nog veel harder. Of betalen de zwaardere autos voor de kleine autos waarvoor de belasting is afgeschaft?

Ik betaal inmiddels bijna 900 voor een 1465 kilo zware auto (benzine). Voor mijn gevoel lag dat enkele jaren geleden rond de 600, maar 'harde' bewijzen daarvoor heb ik helaas niet meer.

Is er ergens een tabel met historische tarieven wellicht? Uiteraard gezocht, maar vind alleen de actuele bedragen.

paulus811
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wegenbelasting is momenteel nul. Het heet tegenwoordig motorrijtuigenbelasting...
paulus811
14 jaar geleden
ach ja das waar ook, je hebt gelijk. Maar ik verwacht dat iedereen wel snapt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk. Ik heb trouwens geen antwoord op je vraag. Sorry...

Het beste antwoord

Mijn wb is van ruim 83 naar 94 gestegen (per maand).
Aanschaf auto: 1 2 2008 dus tarief 2008 was 83.
tarief 2010 , 2 jaar later, 94. Dat is 13% stijging in 2 jaar.

Oorzaak: Het idiote idee van de overheid dat je voor ALLE auto's de wegenbelasting moet gaan verhogen omdat NIEUWE auto's minde BPM gaan betalen. (ipv alleen die nieuwe auto's verhoogde wegenbelasting te geven en totaal geen BPM meer...oftewel bv 5000 goedkoper in de aanschaf en 500 per jaar meer belasting)
Daarnaast is en deel van de huidige wegenbelasting op ece verbruik van je wagen gebaseerd...vroeger alleen op gewicht. Meer verbruikende wagens hebben extra verhjogingen gekregen om de allerzuinigste wegenbelastingvrij te maken.

ps. wegenbelasting heet tegenwoordig houderschaps belasting

Toegevoegd na 2 minuten:
ps mijn wagen weegt 1127 kg, is sinds 1999 op de weg, ece norm 5 liter per honderd km en brandstof diesel. Zonder roetfilter.
En het tarief is dat in Overijssel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Precies, ik had al zo'n vermoeden dat ik moest opdraaien voor de mrb vrije aygo's en panda's en gelukkig sta ik niet alleen in dat gevoel. Het eerste schreeuwt de overheid van de daken, maar dat 'wij' gestraft worden zie je alleen op je afschrijving (nieuw tarief staat er dan in de omschrijving). Gelegaliseerde struikrovers zijn t. Goed onderbouwd en concreet antwoord + dus.
paulus811
14 jaar geleden
bedankt voor je heldere en concrete antwoord.

Andere antwoorden (2)

Het afgelopen jaar is voor mij de wegenbelasting niet gestegen. Voor de jaren daarvoor weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De provincie vraagt ook een bijdrage voor het onderhoud van de wegen, dat is het provinciale opcenten. Dat betaal je nog eens over je wegenbelasting heen.

Volgens het artikel (zie bron) waren de opcenten in 2008 al verdubbeld ten opzichte van 2000. Dus je kunt je voorstellen dat die stijging ook door is gegaan en dat het zeker duurder is geworden.