Stel dat de euro verdwijdtmen wij weer de gulden gebruiken worden de oude guldens dan meer waard of minder waard ?

Als de euro verdwijnt worden dan de guldens (oude guldens denk aan speciale guldens en normale) meer waard of minder ... Zelf weet ik het niet het kan twee kanten uit of dat mensen juist meer ervan willen en dus hogere waarde of dat mensen het juist niet meer willen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De waarde van muntstukken staat los van de waarde van het metaal of het papier waaruit ze zijn gemaakt.

Het is dus mogelijk voor de nieuwe gulden zelf een waarde te kiezen. Zoals dat ook is gebeurd bij de invoering van de euro. Er is toen een bepaalde waarde gekozen ten opzichte van de dollar.

Als de nieuwe gulden er zou komen, zou het het meest logisch zijn dat die dezelfde waarde zou krijgen als de euro op dat moment. Dan is er geen probleem met het opnieuw vaststellen van de prijzen van alle artikelen die in de winkel liggen. De prijzen van de benzine in de benzinepompen enzovoort. Er komt dan geen prijsverhoging zoals we die bij de invoering van de euro hebben gehad.

Dus de nieuwe gulden zou dan in verhouding 2,2 maal zo veel waard zijn als de oude gulden.

Als de tijd verstrijkt zal afhankelijk van de economische kracht van Nederland de waarde gaan afwijken van de euro. Als we sterker zijn dan de eurolanden wordt de nieuwe gulden meer waard en omgekeerd als de economische kracht lager is.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de gulden komt niet meer terug.
zou ,wat ik niet geloof,de euro verdwijnen dan krijgen we zelf een nieuwe muntstelsel.het oude nederlandse geld heeft dan enkel,net als nu, verzamelwaarde.die verzamelwaarde staat los van het eventueel blijven/verdwijnen van de euro.
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
ga er maar vanuit dat wat er ook gebeurt,het oude geld niet terug in omloop komt.ik denk niet dat veranderingen nog invloed op de verzamelwaarde zullen hebben.
De oude munten zijn dan net als nu een verzamelobject.
Voor wat betreft de NNG ( Nieuwe Nederlandse Gulden ) als deze komt, dan komen we in een grotere malaise dan nu.
Maar is niet geheel ondenkbaar dat deze komt.