Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal dat je rente betaalt over een opgenomen deel van je 'gouden handdruk' wanneer die in een Stamrecht BV zit?

Iemand heeft een 'gouden handdruk' meegekregen bij zijn ontslag wat in een Stamrecht BV is gestort. Hier moet ca. 4 à 5 % rente per 10.000 euro per jaar over betaald worden wanneer er wat van wordt opgenomen. Is dit wel normaal?

Loonbelasting begrijp ik, maar als je er rente over moet betalen zodra je er wat van opneemt, is het dan niet eigenlijk gewoon een lening of doorlopend krediet ipv een ontslagpremie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
551

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Hoe je het noemt weet ik niet maar het is wel ver gezocht dat je over je ontslagpremie 'ook nog eens rente moet betalen', het moet niet gekker worden!

Ik kan niets vinden bij aansluiting van Stamrecht BV, of je dan rente moet betalen zodra je wat opneemt, maar misschien is deze site een stapje in de goede richting, wwwz24.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry...foutje www.z24.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het is een stamrecht bv zitten dus dan leen je het geld van je bv. Je hebt het juist in je stamrecht bv gestort om later als je met pensioen bent minder belasting te moeten betalen als je tot uitkering overgaat.
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Als je het geld er voortijdig uit haalt leen je dus geld voordat het op de afgesproken datum vrijkomt. Ik denk dat er ook geen loonheffing is ingehouden omdat het geen inkomen is maar een lening van en een schuld aan de BV. Dat wel eerst controleren anders geef je het nu (ten onrechte als inkomen aan) en wordt datzelfde geld straks bij je lijfrenteuitkering nog eens belast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze verontwaardiging is een beetje gekunsteld en uitgelokt. Het is fiscaal logisch dat je aan je eigen Stamrecht BV rente betaalt, als je het geld leent.
Daarom heb je de belastingheffing vershoven van vandaag naar het moment dat je met pensioen gaat. Dat KAN gunstig zijn, maar dat HOEFT zeker niet het geval te zijn. Die rente is vestzak, broekzak. Bovendien mag je die van voor de belastingen weer je huidige inkomsten aftrekken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding