Wordt financieel 'sparen' anno 2009 bij velen niet meer als belangrijk beschouwd?

Dit n.a.v. het recente onderzoek door het 'Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, Nibud): 'Miljoenen huishoudens met financiële risico's'

http://www.nu.nl/algemeen/2121237/miljoenen-huishoudens-met-financiele-risicos.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk zijn er mensen die het niet belangrijk vinden. Echter, ik denk dat er veel mensen zijn die niet de financiele ruimte hebben om te kunnen sparen. Huizenprijzen zijn dusdanig gestegen dat je veel geld moet lenen om een huis te kunnen kopen. De rente hierover is al voldoende om alle financiele ruimte weg te nemen, zeker bij de zogenaamde 'starters'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben na het lezen van het artikel dat het Nibud op slakken zout legt. Ik heb nog nooit één cent gespaart voor 'het geval dat', of al algemene reserve...

Wat ik wel altijd heb gedaan is op een bepaald moment besluiten geld appart te gaan leggen om een bepaald iets te vervangen. Want het gros van de huishoudelijke apparaten gaat niet zomaar ineens kapot. Hier gaat een serie aan kleine niet hinderlijke mankementen aan vooraf...

Maar ik ben eveneens van mening dat de Nederlandse bevolking te paniekerig reageerd op de crisis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi Starbless, ik waag te betwijfelen of de Nederlandse bevolking te paniekerig reageert op de crisis. Niemand kan voorspellen wanneer de crisis voorbij is en nog erger, of er niet nog een hevigere achteraan komt. Er zijn genoeg tekenen die daarop wijzen namelijk. De waarde van de dollar blijft zakken, autoverkopen lopen 30% achter en vrijwel geen bedrijf neemt nog nieuw personeel aan. En ben je extern ingehuurd, dan sta je vrijwel zeker op de keien. Ook zie ik tegenwoordig wel erg veel detailhandel 'opheffingsuitverkoop' houden. In de US kan 1 op de 8 mensen de hypotheek niet meer betalen, veel leven nu in tentenkampen rond de grote steden. Voor individuen (en gelukkig hoor ik daar ook bij) zal het wel meevallen zolang je je baan behoudt en niet je huis al twee jaar te koop hebt staan. Maar de dagelijkse stroom financiële ellende maakt mensen paniekerig en ik begrijp dat nog wel ook.
Formeel sparen wordt tegengewerkt: je krijgt 1.5 % interest, maar je moet op je belastingbiljet 4.5 % invullen (althans dat wordt door de fiscus gedaan). Je zou toch wel gek zijn om te sparen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar iedereen zal er wel aan moeten beginnen, als je met 65 jaar of eerder wilt stoppen. Dan moet je wel aftrekbaar gaan sparen. Bedenk echter wel dat de Nederlandse overheid jouw onbetrouwbaarste partner is in deze, want zew sullen in de tioekomst waarschijnlijk een hoger percentage afromen dan je nu uitspaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die belasting betaal je pas boven de 19.000 euro spaargeld...
paulus811
14 jaar geleden
Met je percentages vergelijk je appels en peren. Je krijgt inderdaad 1,5% rente (veel meer is het tegenwoordig niet meer), maar die 4,5% die je noemt (het is trouwens 4,0%) is fictief rendement op belegd vermogen. Over dat bedrag betaal je belasting. Het is dus niet zo dat de belastingdienst ervan uit gaat dat je 4,5% rente krijgt.