bestaat er een mbo-deeltijd route zonder stage?

Ik wil een mbo opleiding gaan volgen op niveau 3 naastfijn fulltime baan. Ik heb dan geen tijd om ook stage te lopen. Zijn er ook mogelijkheden om een volwaardig diploma te halen zonder stage? En zo ja, om welke opleiding gaat het dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Voor elke opleiding is een stage nodig. Zelfs in opleidingen die je volledig schriftelijk doet, zit een stageperiode. Vaak is het wel mogelijk om stageperiodes achter elkaar te plaatsen, zodat je dit kunt doen tijdens een verlofperiode bij je werkgever.

Een andere mogelijkheid is om een stage te doen op je huidige werkplek. Als je bijvoorbeeld een opleiding doet die aansluit bij je huidige werk, kun je soms je werk inbrengen als stage. En er zijn ook opleidingen waarbij je de stage helemaal op het eind kunt doen, zodat je zonder diploma alvast aan het werk kunt, en dan eigenlijk de eerste periode dat je werkt in je nieuwe vakgebied, samen laat vallen met de stage voor je opleiding. Welke opleidingen dit zijn op het MBO, weet ik niet. Informeer anders eens bij opleidingsinstituten als LOI of NTI. Juist het afstandsonderwijs is zo ingericht dat mensen dit ook naast en fulltime baan kunnen doen, dus voor stages hebben ze ook vaak creatieve oplossingen zoals hierboven beschreven. En misschien nog wel meer.