Wat gebeurt er als je het contract voor ING BasisPakket niet ondertekent?

Stel je vraagt dat basispakket aan online waarna je papierwerk thuisgestuurd krijgt contract, welkomstpakket en pas. Maar je doet er verder niets mee. Je ondertekent het contract niet en je legitimeert jezelf verder ook niet. Zijn er bv bepaalde kosten die ze in rekening kunnen/mogen brengen? Is die wet "koop op afstand" bij het afnemen van deze dienst van toepassing, wedenroepingsrecht binnen 7 dagen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas aanvragen duurt 5 werkdagen. Waarom zo impulsief iets aangevraagd? ING is wel de goedkoopste met hun betalingspakket!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die pas lag al binnen 72u op de deurmat. Ik ging er in eerste instantie ook vanuit dat ING de voordeligste optie was. En dacht dan moet ik daar maar voor gaan aangezien de klootzakken van ABN het flikken om nu tegen ex fortis klanten te zeggen van ga nu maar lekker 77% meer betalen (dit is al de 2e keer dat ik bij abn moet vertrekken omdat ze me zo'n duur pakket aansmeren). ASN is goedkoper en geeft ook nog eens 1% rent op de betaalrekening.
Sowieso belachelijk dat in NL ondertussen geen gratis betaalrekeningen meer zijn te vinden. Vooral als je nagaat dat dat vroeger wel gewoon het geval was en er tegenwoordig heel veel kosten bespaard worden op het onderhoud van bankrekeningen in vergelijk met vroeger toen alles nog door mensen en papier gedaan werd. Ik gun ze principieel dus ook geen rode cent extra absoluut nodig is. Helaas zijn we ook al zover dat je verplicht bent een NL'se rekening te moeten hebben (wist je dat een ING betaalrekening in BE gewoon gratis is?).

Antwoorden (1)

De wet "koop op afstand" is wel van toepassing bij het afnemen van financiële diensten, maar het recht om binnen zeven dagen na ontvangst te ontbinden (artikel 46d lid 1) is uitgesloten voor financiële diensten (artikel 46i lid 1). Je bent dus afhankelijk van de goede wil van de ING. Gelukkig is ING de slechtste niet. Uit hun algemene voorwaarden:

"65.2 Als u opzegt binnen veertien dagen na het afsluiten van de overeenkomst is de opzegging kosteloos en is de overeenkomst met onmiddellijke ingang geeindigd. De overeenkomst is dan ontbonden.
65.3 Als u de overeenkomst opzegt binnen twaalf maanden daarna, mag de ING u kosten in rekening brengen. De kosten vindt u op ING.nl."

Dan is het alleen de vraag of je nog binnen de 14 dagen van het sluiten van de overeenkomst zit. Het hangt denk ik af van de snelheid waarmee ze de bankpas aanmaken. Ik hoop dat het lukt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit op 4 dagen (dinsdag te enthousiast klikkerdeklik aanvraag, nu vrijdag).
Maar aangezien ik nog niet getekend heb lijkt me dat er ook geen overeenkomst is / niet ontbonden kan worden!? Heb ook navraag/verzoek tot annuleren aanvraag gedaan bij ING maja ze reageren nogal traag dus pas toen welkomstpakket al op de deurmat lag werd er gereageerd. Met de melding je kunt niet meer annuleren je kunt wel dmv dit formulier (invullen, tekenen opsturen) de rekening opheffen. Op zich prima maar ING heeft nu juist zo'n vervelende regeling dat als je niet de eerste 3 maanden je loon op de rekening laat boeken je openingskosten van 20€ moet betalen. Dat wil ik natuurlijk voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of er sprake is van een overeenkomst hangt af van de exacte bewoordingen op de website, maar ik neem aan dat die er wel is. Je hoeft er niet voor getekend te hebben. Sterker nog: ik vermoed dat je alleen moet tekenen om geld op te kunnen nemen. Dus neem het zekere voor het onzekeren en neem aan dat je een overeenkomst hebt. Over het opzeggen: volgens de algemene voorwaarden heb je 14 dagen om dat kosteloos te doen. Kosteloos is kosteloos. Daarna is de looptijd minimaal een jaar, wat betekent dat je de kosten van het basispakket plus die 20 euro zal moeten betalen. Dus als jij gewoon bijtijds dat formulier ingestuurd hebt (evt. aangetekend, maar dan zit je al weer op de helft van de kosten van het betaalpakket) dan moet je volgens de voorwaarden van de ING er kosteloos vanaf kunnen.