Is het mogelijk om in twee gemeenten subsidie aan te vragen?

Gisteren werd in de bestuursvergadering van de muziekvereniging geopperd om in een tweede gemeente subsidie aan te vragen, aangezien wij daar veel leden hebben en ook optredens verzorgen.
Nu vraag ik mij af of dit wettelijk mogelijk is en of onze normale subsidie van de gemeente waar wij gezeten zijn stopgezet kan worden als de gemeente hier achter komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk krijg je geen tweede subsidie als je al subsidie krijgt.

Het beste antwoord

Ja dat is mogelijk (denk hierbij aan bibliotheken en muziekscholen), echter dient danwel in de statuten te zijn opgenomen dat de vereniging in beide gemeente een zetel heeft (bv. muziekvereniging Odeon Amsterdam / Amstelveen).

Ook dient bij beide gemeentes bekend te zijn dat bij beide een aanvraag subsidie loopt.

Beide gemeentes kunnen dan vragen hoeveel leden in elke gemeente woont en daar hun subsidiebedrag op afstemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u, maar op deze manier denk ik niet dat het de vereniging veel extra geld op zal leveren.

Andere antwoorden (3)

Het gaat er niet om waar de leden wonen, maar waar de muziekvereniging is gevestigd, van die gemeente krijgt men dan subsidie. Van twee walletjes eten gaat dus niet door.
12 jaar geleden
Je kunt niet twee keer een subsidie aanvragen voor de zelfde dienstverlening. daarnaast moet je jaarlijks een jaarrekening indienen bij de gemeente en daar staat dan je tweede subsidie ook in en dan weet de gemeente het dat je een twee subsidie hebt die voor de zelfde dienstverlening wordt verleend.
ronron1212
12 jaar geleden
M.i. is je benadering van dit probleem veel te formeel. Er zijn geen wetten die verbieden om ergens subsidie aan te vragen. Hooguit zijn er gemeentelijke regels of afspraken over het verlenen van subsidie. Zo zou het in het uiterste geval zo kunnen zijn, dat als je van gemeente B subsidie krijgt, en dat verzwijgt voor gemeente A, waar je ook subsidie van krijgt, gemeente A de subsidie intrekt.

Veel beter dan nagaan hoe het zit met wettelijke regels, is om als bestuur contact op te nemen, met de verantwoordelijk wethouders van beide gemeenten. Leg uit dat je geld nodig hebt, wat het maatschappelijke belang is van je vereniging, en waarom je juist bij deze 2 gemeenten aanklopt. Zo heb je niets te verbergen, en kunnen deze 2 wethouders de zaken zelfs onderling regelen. Op deze manier kun je er zelfs een 3e gemeente in betrekken.

De enige regel waar je je aan moet houden is, dat je volledige openheid van zaken moet geven. Dus altijd aangeven welke subsidies je al ontvangt bij het aanvragen van een subsidie.
Succes!