Afgekeurd en samenwonend. Heb je nog recht op een uitkering?

Als iemand wordt afgekeurd om psychische redenen en een partner (samenwonend) heeft die bijv 2500 euro netto verdient, krijgt men dan alsnog wel een uitkering? Of verdient de partner dan te veel? Of hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (5)

2500 euro netto is een aanzienlijk hoog bedrag hoger dan het mondalle inkomen als je samenwonend bent en ook op die wijze ingeschreven staat wordt een uitkering snel van de hand gedaan normaliter wordt het aangevuld tot het minimumloon z,n beetje 1186 netto maar omdat je levensgezel hier ruim boven zit vervalt het recht op een uitkering, omdat jullie een gedeelde huishouding hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je afgekeurd wordt zul je ioaw krijgen, heeft de partner inkomendan wordt dat afgetrokken van de IOAW/ Dus met 2500 netto zult u geen extra uitkering krijgen omdat dat zo'n 1500 boven het minimum ligt
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IAOW is specifiek voor mensen die na hun 50e werkloos zijn geworden, die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn en die geen WW meer ontvangen. VS geeft niet voldoende informatie om aan te nemen dat het hier gaat om IAOW, tenzij ik iets mis. WAO, WIA of Wajong lijkt me waarschijnlijker.
Of ik begrijp de vraag verkeerd, of de andere antwoorden zijn niet correct.

Wanneer iemand namelijk een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft, (WAO, WIA, Wajong) heb je te maken met een persoonsgebonden uitkering. Het inkomen van de partner heeft daar dus geen enkele invloed op. Alleen wanneer iemand een toeslag ontvangt omdat de uitkering zélf lager is dan het sociaal minimum, of als iemand een aanvullende uitkering vanuit de sociale dienst ontvangt, zal dát deel van de uitkering komen te vervallen. De uitkering zelf, daar verandert niets aan.

Wanneer er sprake is van een bijstandsuitkering, zal die in dit geval vervallen. Maar omdat je het hebt over iemand die is afgekeurd, ga ik er vanuit dat het gaat om een arbeidsongeschiktheidsuitkering. In dat geval vervalt de uitkering dus NIET.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt Lies +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat was inderdaad mijn vraag. Afgekeurd door psychische redenen. Maakt dit trouwens nog verschil op welke grond iemand is afgekeurd? En mijn laatste vraag, hoe wordt de WAO berekend? Bedraagt het ong 70% van het laatst verdiende loon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Lies. Jij typt sneller!
Zeker een échte pc. (zei de iphoner...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om welke reden doet er niet toe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grond waarop je recht hebt op een voorziening, maakt geen verschil in de uitvoering. Dat mag ook niet, want dat heet discriminatie. WAO of WIA is bij een volledige arbeidsongeschiktheid (80-100%) inderdaad 70% van je laatstverdiende loon. Er zit wel een maximum aan, maar dat is voor de meeste mensen niet van toepassing. Ik kan het nazoeken, als je wilt. @Martine: laptop. Telt dat ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat nou als je onder de 27 bent of bijvoorbeeld, maar 50% bent afgekeurd. Hoe zit het dan? Onder welke wet val je dan?
ronron1212
12 jaar geleden
Lies helemaal correct +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Evelien: de leeftijd maakt in dit geval niet uit. De arbeidsongeschiktheidsklasse wél: bij een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100% hoort een uitkering van 70% van de grondslag. Bij een loongerelateerde uitkering is die grondslag je laatstverdiende loon, bij een vervolguitkering het minimumloon. Bij een arbeidsongeschiktheidspercentage van 50%, zou je vallen binnen de klasse 45-55%. Daar hoort een uitkeringspercentage bij van 35% van het minimumloon. Als dat betekent dat je onder het sociaal minimum zit, kun je recht hebben op een aanvulling. Afhankelijk van je situatie is dat een toeslag van het UWV, of een gedeeltelijke bijstandsuitkering die aanvult tot het sociaal minimum. Voor deze aanvulling geldt dat je er geen recht meer op hebt als je een partner hebt die voldoende verdient. Wat dan overblijft, is de (loongerelateerde) arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontzettend duidelijk! Slimme tante haha. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je specifieke vragen hebt over je uitkering, kun je ook altijd het UWV bellen hé? 0900-9294. GoeieVraag is prima voor ook dit soort algemene vragen, maar zodra het specifieker over iemands uitkering gaat, de hoogte daarvan en het recht op voorzieningen bijvoorbeeld, is het algemene informatienummer van het UWV ook handig om je vragen voor te leggen.
Ja, dat kan. Als je zelf ook gewerkt hebt krijg je een wia uitkering gebaseerd op je laatst verdiende loon. De wia is niet afhankelijk van of je samen woont of niet. Toen je werkte was je verzekerd hier voor en heb je premies betaald.
Dit in tegenstelling tot een bijstandsuitkering. Dat krijg je alleen als er echt geen andere manier is om inkomsten te krijgen. Als je samenwoont en je partner verdiend zoveel jij zegt dan krijg je geen inkomsten middels bijstand.
Heb je gewerkt, wordt je afgekeurd, krijg je gewoon wia, ongeacht of je samen woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoorden allemaal! Begin het te snappen haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerste 3 maanden is het geloof ik 75% van je loon, daarna 70%
Je behoud gewoon je uitkering ook al verdient je partner want de uitkering is van jou.