Wat is een gouden aandeel?

http://www.vi.nl/Nieuws-item/185294/Nieuwe-eigenaar-Jordania-Vitesse-is-nu-mijn-leven.htm

Het gouden aandeel gaat niet in andere handen over. De identiteit van Vitesse, die onder meer de naamgeving, clubkleuren en vestigingsplaats bevat, blijft gewaarborgd door een onafhankelijk bestuur.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik snap het nog niet, na een paar antwoorden.

De nieuwe eigenaar heeft 100% van de aandelen. Hoe kan er dan nog een gouden aandeel zijn? Wie beheert die gouden aandeel? Hoeveel aandelen is zo'n gouden aandeel dan waard?

Heeft iemand een voorbeeld van deze constructie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou best kunnen maar die nieuwe eigenaar heeft 100% in handen. Hoe kan er dan nog een apart aandeel zijn?

Het beste antwoord

Dat is een aandeel waaraan een vetorecht is gekoppeld te gebruiken bij aandeelhoudersvergaderingen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een gouden aandeel is een aandeel dat enorm veel geld waard is.

Toegevoegd na 43 seconden:
FOUT! Het is:
Een gouden aandeel is de figuurlijke benaming voor een bijzonder veto-recht van een specifieke aandeelhouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het aandeel dat er voor zou zorgen dat een persoon >50% vd club in handen heeft en feitelijk alles alleen kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad het gouden aandeel bevat een paar afgesproken feiten waar in is afgesproken wat niet mag worden gewijzigd Je hebt gehoord da club moet in Arnhem blijven de kleuren staan vast. Maar wat heb je eraan als de geldschieter zegt als jullie dit niet toelaten stop ik met investeren in de club. Dus een gouden aandeel bestaat volgens mij niet in deze overeenkomst.