Wat is 'een modaal inkomen' Nu in 2012 per maand?

Deze vraag is al eens gesteld maar dan 2 jaar of langer gelden, ben benieuwd wat nu het modale inkomen is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is 33.000 per jaar, dus 2.750 per maand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Modaal inkomen is een algemeen gebruikt begrip in de Nederlandse inkomenspolitiek. Hoewel de letterlijke betekenis anders suggereert is het een 'geprikt' inkomensniveau. Het begrip betekent letterlijk het 'meest voorkomende inkomen', niet het gemiddelde inkomen. Modaal is afgeleid van het begrip modus in de statistiek.

Het bruto modale inkomen is volgens het CPB
in 2008 € 31.000 (vakantietoeslag meegerekend).
Per maand is dat ongeveer € 2.353,- (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag).
In 2007 was het € 30.000, in 2009 € 32.500, in 2010 ook € 32.500 en voor 2011 € 32.500.

Voor 2012 wordt een modaal inkomen van € 33.000 geschat.

2012 = 33.000 (per maand: bruto 2.541, netto 1.829)

Het netto bedrag is een schatting en kan afwijken bij bepaalde sectoren. Er is rekening gehouden met loonheffingskorting.

Toegevoegd na 4 minuten:
PS:
Op wikipedia staat:
het modaal inkomen is niet gelijk aan het statistisch meest voorkomende inkomen - het laatste wordt door het CBS als mediaan inkomen aangeduid.

Blijkbaar is er onduidelijkheid over het begrip "modaal".