Wordt er geen loonheffing gerekend over ww?

Ik ging belastingen invullen over 2011 en ineens stond bij ingevulde gegevens 'loonheffing 0€' dus alsof ik voor de ww van die paar maanden geen heffingen heb betaald. Nu zie ik dat ook niet op jaaropgave terug en dus klopt dit ook. Maar ik vind het zo'n vreemd verhaal dat dit niet meteen wordt berekend maar dat je dit pas achteraf betalen moet... Wie weet hier meer vanaf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je betaalt over een ww-uitkering gewoon inkomstenbelasting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede vraag. De vraag betreft de niet ingehouden loonheffing. Dat is de voorheffing op de inkomstenbelasting ( en wordt bij de aanslag inkomstenbelasting verrekend) maar is niet hetzelfde als inkomstenbelasting. Loonheffing wordt op een andere wijze berekend dan inkomstenbelasting.

Het beste antwoord

Over de WW-uitkering is loonheffingskorting toegepast. Omdat uw WW-inkomsten niet hoog zullen zijn (maximaal ruim € 6000) , is de te betalen belasting € 0. Als uw WW-inkomsten wel hoger zijn is te weinig belasting ingehouden en moet er bijbetaald worden.

Maar u zult ook andere inkomsten hebben gehad. Alle inkomens worden bij elkaar opgeteld. Het totale belastbare inkomen bepaalt hoeveel belasting er moet worden (bij)betaald. In principe wordt over elk inkomen in schijf 1 belasting ingehouden (33% – jaar 2011) Als regel heeft het hoogste inkomen de heffingskorting.

Als het totale inkomen meer is dan € 18.628 valt het meerdere in schijf 2 met 8,95% bijtelling. Uiteindelijk kan ook een deel van het totale inkomen in schijf 3 of zelfs schijf 4 terecht komen. Met resp. 42% of 52% te betalen belasting.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijke uitleg!!! Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Als dit je enige inkomsten zijn, dan moet de loonheffing wel toegepast zijn. Heb je meerdere inkomsten, dan de loonheffing toepassen, bij de hoogste inkomsten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jarenlange ervaring met advisering aan het Uwv met betrekking tot klachten en belangenbehartiging van Uwv-"cliënten" en anderzijds met bijbetalingen blijkende uit aangiften inkomstenbelasting bij de Belastingservice door de vrijwilligers van die grootste werknemersorganisatie.

Er bleek dat veel mensen bij het invullen van de aanvraag van een uitkering op grond van een werknemersverzekering zoals de WW (bewust maar vaker onbewust) kiezen voor toepassing van de algemene heffingskorting. Daarbij worden en zijn ze vaak niet geïnformeerd over de consequenties. Even misschien prettig maar de pijn komt later. Zoals fisbel uiteenzet, worden alle bruto inkomsten in een kalenderjaar bij de bepaling van de verschuldigde inkomstenbelasting bij elkaar geteld. Over het totaal daarvan wordt de vaak pittige inkomstenbelasting berekend. Daarop wordt EENmaal de algemene heffingskorting in mindering gebracht. Dat betekent meestal (soms veel) bijbetalen.

Als de heffingskorting bij meerdere loon- en/of uitkeringsinkomsten op de inhouding loonheffing (op eigen verzoek) in mindering wordt gebracht dan word je uitgenodigd om aangifte inkomstenbelasting te doen. Dit met de bedoeling om bij te betalen. (Als je belasting terug kan krijgen dan krijg je GEEN uitnodiging om aangifte te doen).

Dus goed lezen alvorens je kiest en tekent voor toepassing van de algemene heffingskorting op inhoudingen loonheffing.

Hopelijk kan de voorlichting door inhoudingsplichtigen (zoals bij voorbeeld het Uwv) zo worden verbeterd dat iedere cliënt goed geinformeerd en weloverwogen de loonheffingsverklaring invult en ondertekent.