Hoe omzeil ik betaling wegenbelasting bij vroegtijdig opheffen schorsing?

Voor een vakantierit ben ik in het bezit van een oude mercedes W124 uit 1992. Omdat we de auto gepimpt hebben, en er verder niet mee reden, is de auto ruim twee maanden terug geschorst, in de wetenschap dat eind januari de auto weer de weg op moest. (ruim drie maanden er tussen)

Nu moet onverwacht de auto, in verband met een ontmoetingsdag, toch eerder de weg op. Als we de schorsing nu opheffen, moet er met terugwerkende kracht alsnog wegenbelasting worden betaald, wat prijzig is voor deze mobiel.

We hadden dus bedacht de auto over te schrijven op naam van een andere medepassagier. Dan blijft de schorsing een feit, en zitten we niet met een kostenpost. Verzekering moet dan echter ook overgezet worden, en dat heeft ivm het soort auto weer wat problemen.

In hoeverre gaat de RDW het accepteren dat ik de auto overzet op naam van mijn partner ? Blijft dan de schorsing ook van kracht, zodat we de kosten besparen ? De verzekering vindt dit nl. geen probleem, als de regelmatige bestuurders maar juist staan vermeld.

Mijn vraag is dus of deze denkwijze klopt, of dat er nog haken en ogen aan zitten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel ook inderdaad dat na overschrijving de auto weer in de MRB gaat komen. Wat ik vooral wil voorkomen is het met terugwerkende kracht betalen van de 2,5 maand aan MRB die de auto reeds geschorst is (tot 375 euro zo ongeveer) Dat is me net iets te veel geld om toerend naar een ontmoetingsdag te kunnen.

Antwoorden (3)

Heel simpel gezegd schorsen = niet de weg op.
En dat is dan onafhankelijk van op wiens naam de auto staat. Dus wat jij wilt gaat niet werken.

Het enige wat ik mij voor kan stellen is overschrijven en dan de schorsing opheffen (nieuwe eigenaar zal geen wegen belasting hoeven te betalen over de periode voor het eigenaarschap, en de oude eigenaar niet omdat de schorsing pas is opgeheven toen hij geen eigenaar meer was en zou je dus geen last moeten hebben van het met terug werkende kracht betalen van wegenbelasting) maar of dat mag als de nieuwe eigenaar je partner is betwijfel ik.

Je kan de auto natuurlijk ook achter op een aanhanger of vrachtwagen naar de ontmoetingsdag meenemen, zolang je daar niet op de openbare weg komt is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die constructie gaat mijns inziens niet werken.

Als een voertuig geschorst is, mag je er niet mee op de openbare weg komen. Om het kenteken op naam van iemand anders te krijgen, moet de bekende procedure worden gevolgd waarbij het kentekenbewijs op naam wordt gezet. (Dat kan bij de grotere postkantoren of bij een RDW-erkend voertuigbedrijf.)

En dan zal de nieuwe eigenaar van het voertuig (namelijk degene op wiens naam het kenteken wordt gezet, er komt dus ook een nieuw kentekenbewijs) alsnog vanaf dat moment de 'normale' motorrijtuigenbelasting moeten betalen want dan is de auto niet meer geschorst.

Ik zou me deze trammelant niet op de hals halen om een voordeeltje te verkrijgen.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ter aanvulling:
"Als u een kentekenbewijs van een auto of ander voertuig op uw naam laat zetten, doet u daarmee tegelijk aangifte voor de motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd). U krijgt automatisch van de Belastingdienst een rekening met een acceptgiro toegestuurd. Daarna worden de rekeningen automatisch toegestuurd."
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-een-auto-of-ander-voertuig-wil-kopen.html
Computoon
11 jaar geleden
Computoon en iHave hebben al veel zinnige dingen gezegd. 1 ding speelt ook nog mee: een overschrijving kost ook geld.

Kortom, ik denk dat je beter met een andere auto naar ontmoetingsdag kan gaan.