Hebben de hogere zorgpremies ook met de economische crisis te maken?

Of is de oorzaak hiervan dat mensen meer zorg gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee hoor, denk ik niet.
Het heeft veel meer te maken met de enorme ontwikkelingen op dit gebied.
Technisch gezien zijn er miljoenen kostende apparaten bij gekomen voor het onderzoek naar b.v. kanker.
Ook op het gebied van medicijnen, zijn er heel dure medicijnen bij gekomen, waardoor relatief goedkope behandelingen in het verleden, nu met de nieuwe medicijnen, tientallen keren duurder zijn geworden.
Nog een belangrijk punt, is het steeds maar ouder worden van de mens zelf, de groep 65 + ers wordt steeds groter en juist in die groep komt veel zorg voor.
Hoe langer ze leven, hoe meer het gaat kosten, klinkt heel vervelend misschien, maar is wel zo.
Alles bij elkaar gaat een patiënt steeds meer kosten dan vroeger.
De crisis heeft wel gevolgen voor de dekking van hun werkkapitaal, veel van deze invensteringen worden minder waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Een pluspuntje voor dit antwoord, maar kunt u uitleggen wat u met uw laatste zin bedoelt: De crisis heeft wel gevolgen voor de dekking van hun werkkapitaal, veel van deze invensteringen worden minder waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er deel van hun werkkapitaal/ reserve is belegd, in aandelen, vastgoed, leningen enz.
Als dat nu veel minder waard is geworden, en dat is ook zo, hebben ze ineens minder geld, om weer te investeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En er zijn nu nog 50.000 mensen onverzekerd die toch zorg krijgen en dit kost de wel verzekerde ook geld want deze draait er voor op. Gelukkig gaat men dit nu aanpakken door de onverzekerden drie maanden de tijd te geven om een zorgverzekering af te sluiten,hebben zij dan nog geen verzekering dan wordt er eentje voor ze afgesloten en de premie wordt ingehouden op de uitkering of het salaris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Maria, die was ik nog vergeten, snap alleen niet waarom dit weer jaren moest duren voordat ze het gingen aanpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik ook nog steeds niet Ed.

Andere antwoorden (1)

Het heeft te maken met het feit dat meer en meer kosten ook daadwerkelijk met het potje betaald moeten worden dat daarvoor is.
Nederland is beroemd om zijn ondoorzichtige financieringsoplossingen. Wegenbelasting naar de wegen? Natuurlijk niet! Inzicht in waar de belasting op sigaretten aan uitgegeven wordt? Natuurlijk niet! Er wordt van alles gefinancierd met belasting dat ergens anders voor geheven werd. Zo ook de gezondheidszorg. Nu dat er iets meer helderheid komt in de uitgave patronen, worden ook de kosten van de gezondheidszorg iets minder weggemoffeld maar meer verhaalt uit de potjes die daarvoor zijn, waaronder de verzekeringen, en die gaan dus dramatisch omhoog, en zullen nog meer steigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Indirect heeft het dus inderdaad met de economische crisis te maken omdat we daardoor genoodzaakt zijn weer op de centen te letten en minder over de balk te smijten.