Mag ik geld bijverdienen?

Ik woon samen met mijn moeder,
En ze moet het doen met een bijstanduitkering ( ze werkt wel )

Ik week zelf ook 1 keer in de week op zaterdag,

Ben nog geen 18,

Maar nu hoor ik dus steeds vaker dat ik mee moet gaan betalen als ik zelf werk ? ( dit wil dit regering )

Klopt dit? en zo ja kan ik dan nog wel door werken tot mijn 18e zonder dat ik geld voor niks ga werken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps sorry klein foutje week moet werk zijn :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen paniek diedje. Je moeder behoudt haar bijstandsuitkering. Het vrijgestelde inkomen van jou bedraagt twee keer de inkomensgrenzen van de Algemene Kinderbijslagwet (AKW). Je inkomsten tot 16 jaar worden volledig vrijgelaten. Voor 16- en 17-jarigen geldt twee keer de inkomensgrens van de AKW (€ 827,- per maand) wat er mag worden bijverdiend zonder verlies van WWB voor je moeder.

NB: Kinderbijslag (AKW) verliest je moeder niet zo gauw. Als jij als 16 /17 jarige meer verdient dan € 1754 netto per kwartaal verliest je moeder de kinderbijslag. In de zomer mag je nog € 1250 netto meer verdienen. Niet van toepassing lijkt me. Bron: http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/hoeveel_bijverdienen/

Heel belangrijk is dat wanneer je 18 bent en je studiefinanciering zou krijgen, gedurende de jaren van studiefinanciering je mag bijverdienen tot ruim € 13.000 per jaar ZONDER verlies van je studiefinaciering en ZONDER verlies van de WWB-uitkering van je moeder.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/bijverdienen.asp
fisbel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uw kind heeft inkomsten uit arbeid
Als uw inwonende kind inkomsten heeft door bijvoorbeeld vakantiewerk, weekendwerk of een bijbaantje, dan kan dit invloed hebben op uw uitkering. Hierbij is met name van belang of u nog kinderbijslag voor uw kind kunt ontvangen en of u een partner heeft.

Uw kind is jonger dan 16 jaar
Voor kinderen jonger dan 16 jaar geldt dat zij in principe onbeperkt mogen bijverdienen zonder dat u uw recht op kinderbijslag verliest. Dit betekent dat de inkomsten van uw kind(eren) jonger dan 16 jaar geen invloed hebben op uw bijstandsuitkering. Voor bijzondere bijstand kunnen andere regels gelden. Uw gemeente mag hierover zelf regels opstellen.

Uw kind is 16 of ouder
Als uw kind 16 of 17 jaar is, dan mag uw kind niet onbeperkt bijverdienen. Als uw kind teveel bijverdient, dan heeft u geen recht meer op kinderbijslag voor uw kind. Het kind wordt dan voor de bijstand niet langer aangemerkt als uw “ten laste komende kind” en hoort dan ook voor de bijstand niet meer tot uw gezin.

Voor meer info:zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke het is dus verschillend per gemeente hoeveel ik mag verdienen per jaar? is 1500 euro veel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee bij ' bijzondere' bijstand beslist de gemeente
fisbel
12 jaar geleden
De regeling: gezinstoets / huishoudinkomen is landelijk. Als het totale gezinsinkomen hoger is dan € 1320 netto wordt er over het meerdere gekort en valt men terug op € 1320 netto. Voor bestaande situaties gaat de regeling in per 1 juli 2012. Het inkomen van jongeren die vallen onder de wet studiefinanciering telt niet mee tav de gezinstoets (tot ruim € 13000 per jaar) Ook de uitkering / inkomen van Wajongers telt niet mee. Behalve als de Wajonger naast de Wajonguitkering nog inkomen heeft: Dit inkomen wordt voor een 'nieuwe' Wajonger (vanaf 2012) gekort. Zie verder het antwoord hieronder op de vraag.