Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn ex wordt dit jaar 65 en ik heb dus recht op een deel van zijn pensioen, hoe ga ik dat aanpakken of gaat dit automatisch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als dit overal geregistreerd staat dan zou dit automatisch moeten gaan. Je ex moet dan de helft afdragen aan jou.

Bij echtscheiding, einde geregistreerd partnerschap en scheiding van tafel en bed vindt pensioenverevening plaats. Wie na 1995 gescheiden is heeft recht op recht op de helft van het tijdens het huwelijk opgebouwde aanspraak op het moment dat de ander met pensioen gaat. Wanneer de scheiding binnen twee jaar gemeld is aan de verzekering wordt het pensioen rechtstreeks uitbetaald aan de ex-partner. Is het niet op tijd gemeld dan blijft het recht op pensioen bestaan, maar moet men het zelf opeisen bij de ex-partner.
Bij pensionering gaat een deel van het pensioen naar de ex-partner zolang beiden nog in leven zijn. Na overlijden van de ex-partner, krijgt degene die het pensioen had opgebouwd weer het volledige pensioen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat er toch? De helft van het tijdens het huwelijk opgebouwde.
Of dit automatisch gaat hangt af van hoe eea geregeld is op het moment van de scheiding. Op dat moment ontstond je recht en kon er bij de verzekeraar of het pensioenfonds verevening worden aangevraagd. Dit soort informatie is gewoonlijk in het echtscheidingsconvenant vastgelegd.

Is er verevend, dan zal de verzekeraar contact met je opnemen om je rekeningnummer te vragen zodat ze kunnen gaan uitkeren. Meestal is dit zo'n 3 maanden van te voren, hou dit dus in de gaten. Neem anders zelf even contact met ze op.

Is er destijds geen verevening aangevraagd en ook geen afstand gedaan van rechten op elkaars pensioen, dan behoudt je dus je uitbetalingsrecht. In dat geval moet je ex je dit geld overmaken. En let op dat je dan een bruto bedrag ontvangt waarover je nog belasting moet betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben in 1985 gescheiden en volgens mij hebben we niets vastgelegd, ik heb ook geen afstans van mijn rechten gedaan voor zocer ik weet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor 1995 bent gescheiden geldt de wetgeving voor verevening volgens mij niet. Dan had je om een Boon/Van Loon verdeling kunnen vragen. Nu er niets is vastgelegd weet ik niet of je recht hebt.
Je moet het zelf melden bij het pensioenfonds , in ieder geval binnen 2 jaar.
Je hebt dan recht op een gedeelte naargelang je getrouwd bent geweest.
Je ex heeft ook recht op een gedeelte van jouw pensioen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gehuwd was in gemeenschap van goederen en er is in het echtscheidingsconvenant niets daarover beschreven en ook niet daarbuiten, dan met je documentatie advies vragen bij een echtscheidingsadvocaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding