Weet iemand hoeveel de kosten bedragen voor het overzetten van effecten van één bank naar een andere ?

heb iets horen zeggen dat het zou berekend worden per lijn maar weet niet wat men hiermee bedoeld, en wens het niet aan de bank te vragen om ze nog niet op de hoogte brengen dat ik graag zou veranderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een "lijn" in deze zin is een term die meer in België wordt gebruikt dan in Nederland.

Met "lijn" wordt bedoeld: een regel (lijn) op je papieren afschrift.

Stel dat je 100 aandelen Shell koopt, 50 (dezelfde) Beveks, 20 (dezelfde, maar andere) Beveks, en 10 (dezelfde) Turbo's. Dan zijn dat vier lijnen:
--  De 100 aandelen Shell.
--  De 50 Beveks.
--  De 20 Beveks.
--  De 10 Turbo's.

Toegevoegd na 6 minuten:

Ik zie nu dat je inderdaad in België woont, dus is inderdaad te verwachten dat men van "lijnen" spreekt.

Overigens hebben veel banken regelmatig een aanbieding: als jij jouw aandelenportefeuille naar hen transfereert, vergoeden zij de kosten die de 'oude' bank jou in rekening brengt.

Daarnaast verschillen de banken in hun omgang met contant geld. Sommige banken zien contanten die op een beleggingsrekening staan als aparte lijn, andere banken tellen alleen effecten (en aanverwante producten) als lijn. Als een bank ook contanten als lijn rekent, is het zelfs mogelijk dat contante euro's en contante dollars als separate lijnen worden gezien.

Als jouw bank jaarlijkse of kwartaalse onderhoudskosten berekent, is er kans dat die kosten ook per lijn worden bepaald. Als dat bij jouw bank het geval is, kun je er op die manier achter komen wat de bank als lijn ziet.
Cryofiel