Wordt een betalingsachterstand bij een energieleverancier geregistreerd bij het BKR?

De ene site zegt van wél. De andere site zegt van niet. De site van het BKR zegt er niks over: wordt een betalingsachterstand bij een energieleverancier nu wel of niet geregistreerd bij het BKR?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

nagenoeg alle betalingsachterstanden worden geregistreerd bij de BKR. Die van een energieleverancier zonder meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is niet juist. Het BKR registreert kredieten en leningen, maar geen zaken als betalingsachterstanden bij een energiebedrijf of b.v. huurschuld. Ze willen dat wél graag gaan doen, maar zover is het nog niet.

De meeste Nederlanders staan bij het BKR geregistreerd: ze hebben een hypotheek, lening of een gsm-abonnement afgesloten. Normaal gesproken is zo'n registratie dus helemaal niets bijzonders. Die situatie verandert bij een betalingsachterstand: op dat moment krijg je een negatieve codering, wat het moeilijker maakt om een nieuwe lening af te sluiten.
Pieter2011