Ligt het gemiddelde modaal inkomen in Europa (alle landen bij elkaar) hoger of lager dan in de VS? Evt. bron is welkom..

En hoeveel bedragen deze modale inkomens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In bijgaande lijst / statistiek: Lijst van landen naar BBP van de bevolking komt Nederland net iets hoger uit dan het BBP van de Verenigde Staten: € 48.000 en € 46.000 (dollar = ca € 1,30)

Nederland scoort hoog in vergelijking met de meeste landen van Europa: Luxemburg, Noorwegen en Zwitserland komen hoger uit dan Nederland.

Antwoord op uw vraag: Het gemiddelde inkomen in Europa is duidelijk lager dan het gemiddelde inkomen in de VS. Zie bronvermelding hieronder.
fisbel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een "gemiddeld modaal inkomen" bestaat eigenlijk niet, omdat een modaal inkomen al een soort gemiddelde is.
Maar zelfs dat is niet zo eenvoudig, omdat het eigenlijk geen gemiddelde is, maar een soort ijkpunt. Het modaal inkomen is dàt inkomen dat door de grootste groep mensen wordt verdiend. In Nederland ligt dat ongeveer op 33.000 Euro. Er zijn dus een stuk minder mensen met een inkomen van 28.000 Euro en ook een stuk minder mensen met een inkomen van 38.000 Euro.

Het modaal inkomen wordt alleen maar gebruikt om inkomenspolitiek te bedrijven. Als er aanpassingen moeten komen in b.v. het verlagen of verhogen van belasting, dan is het handig om uit te gaan van het modale inkomen, omdat je dan de grootste groep te pakken hebt, die er van profiteren of onder lijden.

Als je toch een vergelijking wilt maken voor wat betreft inkomens in de VS en Europa, is het misschien beter om naar het gemiddelde inkomen per inwoner te kijken. Dan zul je er al snel achterkomen dat het gemiddelde inkomen in de VS fors hoger is, dan in Europa.

Het gemiddelde inkomen in de VS is ongeveer 44.000 en er zijn maar een paar landen in Europa (Luxemburg, Noorwegen) die daar boven zitten, en er zijn nog veel meer landen die er onder zitten. Dat laatste drukt het gemiddelde behoorlijk.

Toch blijft het hier ook appels met peren vergelijken, omdat de VS en Europa niet te vergelijken zijn. In de VS kun je superrijk worden, je betaalt weinig belasting, maar de verschillen in inkomens zijn enorm, en de sociale voorzieningen zijn er uiterst karig. Mensen met 2 banen zijn in de VS eerder regel dan uitzondering.

Om het maar even heel bot te zeggen: als je een "winner" bent, kun je beter in de VS wonen en werken, en ben je een "loser" dan ben je in Europa beter af.