wat zijn de regels bij beslaglegging en geld verkregen bij o.a. vergoedingen

Wat ziin de regels bij een beslaglegging bij bijvoorbeeld bankbeslagg, loon beslag etc met betrekking tot verkregen gelden niet uit loon.
Daarmee bedoel ik oa.

TOG
vrijwilligersvergoeding
PGB
kinderbijslag
huurtoeslag
Kindertoeslag
Zorgtoeslag

Ik weet dat ze bij het maken van de beslagvrije voet rekening houden met o.a. Zorgtoeslag en huurtoeslag maar van de rest kan ik nergens iets over vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De hoogte van de beslagvrije voet wordt in artikel 475d van de Wet op Burgerlijke Rechtsvorderingen geregeld. Deze is in beginsel 90% van het minimum.

Uit de logica van dat artikel kunnen we proberen te bepalen hoe het zit met de inkomsten die jij noemt.

* Op zorgtoeslag kan geen beslag gelegd worden, tenzij de schuldeiser een zorgverzekeraar is. De zorgtoeslag is wel van invloed op de beslagvrije voet. Lid 5 sub a bepaalt dat de beslagvrije voet verhoogd moet worden met de zorgpremie, verminderd met de normpremie (dat is een fictief gemiddelde dat iedere Nederlander geacht wordt te moeten betalen) en verminderd met de toegekende zorgtoeslag.

* Op huurtoeslag kan ook geen beslag gelegd worden, maar ook hierbij geldt een berekening waarbij de huurtoeslag van invloed is op de hoogte van de beslagvrije voet.

* Op de kinderbijslag kon ik een uitspraak vinden (zie bron). Wat ik hieruit opmaak is dat artikel 23 van de Algemene Kinderbijslagwet stelt dat er nooit beslag gelegd kan worden op de kinderbijslag. De rechter heeft vervolgens bepaald dat dit ook betekent dat deze niet afgetrokken kan worden van de beslagvrije voet, tenzij het om een invordering van een schuld voor de levensonderhoud van het kind gaat. Dat kan ik me zo voorstellen bij gescheiden ouders waarbij er een alimentatieafspraak is en dat de betalende partij gestopt is met betalen maar wel de kinderbijslag bleef ontvangen.

Dan de rest van de posten wordt het iets onduidelijker. Bij het berekenen van de beslagvrije voet moet rekening gehouden worden met alle periodieke inkomsten waarop geen beslag ligt. De vrijwilligersvergoeding, mits deze structureel en periodiek is, valt hier duidelijk wel onder.

De volgende vergoedingen zijn iets meer interpretatie. Een kindgebonden budget is ook een uitkering aan de ouders, evenals een tegemoetkoming voor ouders van gehandicapte kinderen (TOG). Deze moeten dus van de beslagvrije voet afgetrokken worden, tenzij ze expliciet uitgesloten zijn van verrekening met de beslagvrije voet. Ook een voorlopige teruggaaf van de belastingdienst zou hieronder vallen. Een PGB is iets minder duidelijk. Ik schat zo in dat als het voor een minderjarig kind is, dat deze erbuiten blijft. Is het voor jezelf, dan geldt het alleen als je het ook daadwerkelijk uitgeeft. Als je het niet uitgeeft dan moet je het immers weer terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het PGB is een probleem, hiervoor wordt ook gewaarschuwd door de zorgkantoren. Bij een bankbeslag kan er namelijk ook beslag worden gelegd op het PGB dat al op uw rekening is gestort, en dit geeft twee problemen: in de eerste plaats kunt u dan geen zorg meer inkopen, en in de tweede plaats moet u aan het einde van de verantwoordingsperiode het gehele bedrag terugbetalen aan het zorgkantoor, omdat u er geen zorg van heeft gekocht. Het is dus beter om bij schulden zo snel mogelijk het PGB om te zetten naar ZIN (zorg in natura).

Vanaf 2011 is het voor mensen die onder de WSNP vallen, ook niet meer mogelijk om een PGB te ontvangen. Het budget wordt dan stopgezet, dus zal ook omgezet moeten worden naar ZIN. Er worden sowieso strengere financiële eisen gesteld aan budgethouders. Wanneer de budgethouder jonger is dan 18, gelden deze eisen voor ouders of voogd. Zie onderstaande bron: bij surséance van betaling, faillisement of WSNP moet u dit tijdig melden aan het zorgkantoor, anders wordt het budget zelfs met terugwerkende kracht ingetrokken, wat betekent dat u delen moet terugbetalen, of nog niet betaalde zorgverleners zelf moet gaan betalen.