Mijn vriend en ik gaan uitelkaar. We hebben samen een koophuis dat inmiddels te koop staat. Hij wil echter dat ik meebetaal aan zijn huurwoning? Hoezo

Ik vind echter dat hij net zo goed bij mij kan blijven wonen tot het huis verkocht is en wij alles kunnen splitten. Het is toch niet zo dat ik ook moet gaan betalen aan zijn huurlasten. Wij zijn niet getrouwd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het geen lekker gevoel geeft van allerbeide kanten als jullie nog samen blijven wonen .

Antwoorden (4)

Als jullie niet getrouwd zijn, of officieel samenwoonden, dan valt er niets te "moeten". Jullie kunnen alles regelen in onderling overleg. Missschien is het beter dat jullie niet meer bijelkaar wonen. Dan krijgen jullie natuurlijk dubbele woonlasten. Die zouden jullie bij elkaar kunnen optellen ieder de helft betalen. Maar je zou ook kunnen kijken naar wie er het meeste geld verdient en de kosten naar rato verdelen. Er zijn veel mogelijkheden. Misschien de hulp van een onbevooroordeelde derde partij inroepen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee jij hoeft niet mee te betalen aan zijn huurhuis. Het is zijn eigen keus, als hij zolang bij jou blijft wonen kost het hem niets extra. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een Belgische, en ken dus de wetgevingen en dergelijke niet in Nederland
Maar hier in Belgie zou ik naar een notaris gaan om daar mijn rechten en plichten na te vragen, bij ons is raad vragen aan de notaris gratis
Dat hij je durft te vragen mee te betalen in ZIJN huurlasten is gewoonweg belachelijk

Het feit dat hij dit nu vraagt wil volgen mij ook wel zeggen dat er nog onraad komt, ik zou mij dus heel goed laten informeren bij de bij jullie bevoegde instanties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen jullie samen een huis kochten en dat geleverd kregen bij de notaris hebben jullie naar ik aanneem ook daaraanvoorafgaande een samenlevingsovereenkomst (en testament) opgesteld.
Die overeenkomst is de basis voor de afwikkeling.
Ga dat eerst eens na.
Naar ik aanneem staat in die overeenkomst niet dat je verplicht bent om zijn huurwoning te betalen.
Bovendien verhindert jouw meebetalen een evenwichtige en vlotte afwikkeling omdat hij daardoor bevoordeeld zou worden.
Ook fiscaal is het nodeloos apart wonen niet voordelig.