Moet ik belasting betalen voor mijn werkzaamheden?

Ik ben student aan het ROC, in twente en volg een grafische opleiding. Ik ben minderjarig, 16 jaar namelijk, en bouw websites voor mijzelf en familieleden. Dat doe ik gratis. Nu ben ik van plan websites en logo's enz. te ontwerpen voor lokale winkeliers bij mij in de buurt voor bijvoorbeeld 50 a 60 euro in totaal. Als ik dat dan betaald krijg, moet ik er dan belasting of iets over betalen of iets van een factuur ofzo? Van de sites van de regering wordt ik ook niet veel wijzer. Geld het gewoon als bijverdienen of iets? Verder heb ik geen bijbaan ofzo, dus ik weet niet of dat meetelt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze gaan echt geen 16-jarige oppakken voor dat hoor ;) ik kloot er ook mee en verdien lekker met adsense en ga mezelf ook niet inschrijven bij de kvk ( ik ben ook 16 en student aan het roc)

Het beste antwoord

Een gewijzigd antwoord met dank aan Fisbel, die mij wees op een fout in mijn eerdere antwoord:

Je totale inkomen zal vrij laag zijn, dus het bruto/nettoverschil is niet groot. Het is handig om tot het eind van het jaar een klein deel opzij te zetten van wat je verdiend hebt.

Wat je dan moet doen, is een factuur schrijven voor het bedrijf waarvoor je gewerkt hebt. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, mag iedereen een factuur schrijven, en hoef je hier geen bedrijf voor te hebben. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn: gewoon een mail of een printje met je naam, adresgegevens en rekeningnummer, het product dat je hebt geleverd, en de afgesproken prijs. Aan het eind van het jaar download je het aangifteprogramma van de belastingdienst, en daar zie je naast allerlei andere gegevens het kopje "inkomsten uit overige werkzaamheden", waar je het totaalbedrag invult dat je dat jaar op deze manier hebt verdiend.

Zolang je slechts incidenteel dit soort opdrachten hebt, ben je geen ondernemer, en heb je niet te maken met de zakelijke kant van de belastingdienst, zoals BTW. Je moet wél oppassen dat je niet te vaak opdrachten doet voor dezelfde opdrachtgever, omdat dat als een verkapt dienstverband kan worden aangemerkt, en dat is vooral nadelig voor de opdrachtgever. Maar als het om af en toe een logo of website ontwerpen gaat, zul je hier net snel mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang u uw hobby uitoefent in kleine kring / familieverband hoeft u deze inkomsten niet aan te geven. Als de hobby zich gaat uitbreiden komt er een moment dat u de inkomsten wel moet gaan aangeven. Dat kan het geval zijn als u websites en logo’s gaat ontwerpen voor lokale winkeliers. Hierbij is het van belang of u werkzaamheden verricht die rendabel zijn maw is er sprake van winst / inkomen meer dan wat het u kost.

U kunt voor de winkeliers een factuur schrijven - zonder BTW. De kosten zoals reiskosten die u maakt voor deze werkzaamheden mogen in mindering worden gebracht op uw inkomen. U hoeft geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overig werk. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en in kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank.

U bent door de heffingskortingen tot circa € 6500 geen belasting verschuldigd. Maar als u meer verdient dan een € 800 moet er wel premie Zorgverzekeringswet (ZVW) worden betaald. Die premie bedraagt 5% van uw inkomen. Daarvoor krijgt u een aparte aanslag. In het overzicht van de aangifte is te lezen hoeveel belasting u moet betalen en hoeveel de premie ZVW is.
fisbel
12 jaar geleden
Zolang het er een paar zijn valt het onder de "hobby- of familiesfeer" en ben je geen ondernemer voor de belastingdienst.
Je geeft de inkomsten dan aan op je belastingaangifte bij resultaat uit overige werkzaamheden en maakt een factuur zonder btw.

Indien dit een meer structureel karakter krijgt wordt je gezien als ondernemer in de zin van de omzetbelasting en/of de inkomstenbelasting.

Wanneer je omzet wat hoger is kan het zelfs beter zijn een btw-nummer aan te vragen, indien de berekende btw minder dan 1345,- euro per jaar is hoef je deze nl. niet af te dragen! (bron 2).

Wanneer je echt vaker er voor verschillende winkeliers/bedrijven aan de gang gaat wordt je gezien als freelancer, het resultaat wordt berekend alsof je ondernemer bent:

"U kunt de kosten die u maakt voor deze werkzaamheden aftrekken. Kosten met zowel een zakelijk als een privé-element kunt u niet of beperkt aftrekken. Voor zaken als de aanschaf en het gebruik van een auto, het uitvoeren van werkzaamheden en de aanschaf en het gebruik van een pand, gelden dezelfde regels als voor ondernemers. U hebt geen recht op bepaalde faciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inkomsten uit hobby waaruit enige winst vloeit hoeft tot een bepaald bedrag niet te worden opgegeven aan de belastingdienst.
Wel is het verstandig om in ieder geval de kosten die je maakt en de opbrengsten op papier te hebben zodat je tegenover de belastingdienst kunt bewijzen of en zo ja hoeveel je verdient.
Je mag evt. verdiensten ten alle tijde opvoeren als bijverdienste.
Je betaald hierover een vast percentage van 37% inkomstenbelasting.
Meer betaal je niet,dus ook geen sociale premies ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Jack7: Je MAG evt. verdiensten ten alle tijde opvoeren als bijverdienste (........) De laatste twee zinnen slaan nergens op:
* Je betaald hierover een vast percentage van 37% inkomstenbelasting.
* Meer betaal je niet,dus ook geen sociale premies ed. Bron van de door u gegeven informatie ????