Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik belasting betalen voor mijn werkzaamheden?

Ik ben student aan het ROC, in twente en volg een grafische opleiding. Ik ben minderjarig, 16 jaar namelijk, en bouw websites voor mijzelf en familieleden. Dat doe ik gratis. Nu ben ik van plan websites en logo's enz. te ontwerpen voor lokale winkeliers bij mij in de buurt voor bijvoorbeeld 50 a 60 euro in totaal. Als ik dat dan betaald krijg, moet ik er dan belasting of iets over betalen of iets van een factuur ofzo? Van de sites van de regering wordt ik ook niet veel wijzer. Geld het gewoon als bijverdienen of iets? Verder heb ik geen bijbaan ofzo, dus ik weet niet of dat meetelt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze gaan echt geen 16-jarige oppakken voor dat hoor ;) ik kloot er ook mee en verdien lekker met adsense en ga mezelf ook niet inschrijven bij de kvk ( ik ben ook 16 en student aan het roc)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een gewijzigd antwoord met dank aan Fisbel, die mij wees op een fout in mijn eerdere antwoord:

Je totale inkomen zal vrij laag zijn, dus het bruto/nettoverschil is niet groot. Het is handig om tot het eind van het jaar een klein deel opzij te zetten van wat je verdiend hebt.

Wat je dan moet doen, is een factuur schrijven voor het bedrijf waarvoor je gewerkt hebt. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, mag iedereen een factuur schrijven, en hoef je hier geen bedrijf voor te hebben. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn: gewoon een mail of een printje met je naam, adresgegevens en rekeningnummer, het product dat je hebt geleverd, en de afgesproken prijs. Aan het eind van het jaar download je het aangifteprogramma van de belastingdienst, en daar zie je naast allerlei andere gegevens het kopje "inkomsten uit overige werkzaamheden", waar je het totaalbedrag invult dat je dat jaar op deze manier hebt verdiend.