Hoe zit het met die bijstandsregeling die deze maand ingaat en wat betekent dat voor mij?

Mijn vader valt binnenkort in de bijstand. Ik werk in een supermarkt... Wat houdt dit precies in voor mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt vanaf 1 januari 2012 gekeken naar het zogenaamde huishoudinkomen. Je vader heeft al een bijstandsuitkering. Dan gaat deze wetswijziging pas in per 1 juli 2012.
Soms tellen inkomsten niet mee voor de huishoudtoets. Bijvoorbeeld:
* een studerende kind dat WSF (Wet studiefanciering) of WTOS (Wet tegenmoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten) ontvangt, en een inkomen heeft dat minder is dan € 1023,00 per maand.

*voor kinderen van 16 en 17 jaar wordt het inkomen uit werk tot een grens van € 827,00 netto per maand niet meegerekend.
Waarschijnlijk studeer je nog. Vanaf 18 jaar val je dan onder de WSF (Wet Studiefinanciering) Dan mag je ruim € 13.000 per jaar bijverdienen zonder dat je vader zijn bijstandsuitkering verliest. (en jij je studiefinanciering)

NB: Ik weet niet hoe oud je broers zijn, wat ze verdienen en of ze studeren! Alleen als ze niet meer studeren, 18 jaar of ouder zijn en werken telt dit inkomen mee voor het huisoudinkomen.

PS: bij antwoord geplaatst en (per abuis) bij reactie

Toegevoegd na 10 uur:
Hieronder heb ik nog een bron toegevoegd waarmee bovenstaande informatie is te checken. Heel veel gemeenten geven op internet informatie over het zogenaamde huishoudinkomen cq korting op de bijstandsuitkering miv 1 januari 2012 of 1 juli 2012. Deze informatie komt allemaal op hetzelfde neer: korting op bijstand naar gezinsinkomen van € 1320.

In onderstaande link van de gemeente Rotterdam zijn diverse voorbeelden te vinden van situaties bijstand / inwonende verdienende kinderen (of een kind met zelfstandige bijstand) en de gevolgen van de nieuw ingevoerde maatregelen (korting op bijstand)

Het vraagt wat leeswerk, maar de informatie is helder: de gevolgen van de maatregelen kunnen nogal groot zijn: Terugval naar het huishoudinkomen van € 1320 netto.

Inwonende kinderen met studiefinanciering: in vrijwel alle situaties geen gevolgen. Inwonende kinderen zonder studiefinanciering maar met inkomen of een zelfstandige uitkering: korting op bijstand naar gezinsinkomen van € 1320.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay! Dus om het zo te zeggen... Het is meer mijn broers schuld dat er wat afgaat, dan de mijne XD?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het dan dus zo dat alles wat mijn oudste broer verdient met zijn baan, er bij de uitkering van mijn vader eraf gaat? Er is dus geen sprake van een limiet? Door/bij mij gebeurt zelf niets omdat ik te 'weinig 'verdien per maand en omdat ik studeer + stufi ontvang.... ? xD het is moeilijk als je ouders van niets weten en jij als hun zoon het moet gaan uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iRoy: het is ook allemaal zo heerlijk overzichtelijk en vol met 'als-dan' en uitzonderingen en zo :-(
Kom e er niet uit, dan kan bijvoorbeeld een Juridisch Loket, de gemeente (ook de Sociale Dienst) of een rechtswinkel je ongetwijfeld verder helpen.
fisbel
12 jaar geleden
Door jouw inkomen wordt je vader niet gekort op de bijstandsuitkering. Want je studeert nog. Over enige tijd ben je 18 jaar en val je onder de wet studiefinanciering (WSF) Zolang je studeert met WSF mag je ruim € 13.000 per jaar bijverdienen zonder dat de bijstandsuitkering van je vader in gevaar komt. By the way: vanaf 18 jaar zorgtoeslag aanvragen! Dat wordt nogal eens vergeten door jongeren. Je vader heeft al enige tijd bijstand. Voor deze groep geldt een overgangsregeling tav het huishoudinkomen. Tot 1 juli 20112 wordt er sowieso niet gekort. Dit half jaar uitstel is zodat de Sociale Dienst van elke gemeente op de nieuwe situatie kan inspelen. En natuurlijk moet de bijstandsgerechtigde zelf ook inspelen op en wennen aan de nieuwe situatie waarin er zomaar 'plotseling' kan worden gekort op de uitkering. De verdiensten van je broer kunnen ERNSTIGE gevolgen hebben. Die verdiensten zorgen er waarschijnlijk voor dat je vader per 1 juli 2012 gekort wordt op zijn uitkering of deze zelfs volledig verliest. Daardoor wordt op dit moment gezegd: Zorg (betreft de broer) dat je zsm het huis uit gaat. Nee, leuk zijn deze maatregelen allemaal niet. Ik zal als check van mijn gegeven informatie nog een bron toevoegen aan mijn bericht.

Andere antwoorden (1)

Als je 18+ bent en nog thuis woont, wordt alles wat jij verdient ingehouden op de bijstand van je vader. Dus hoe harder jij werkt hoe armer je vader word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar gaat dit heen met het land mensen...
Okay, dus ik ben nu nog 17, maar over een maand 18. Hoe dan ook, er wordt gekeken naar wat ik verdien (en mijn broers) en als wij teveel verdienen dan gaat er iets van de uitkering van mijn vader af? Of gaat ie dan helemaal weg? En waar wordt er naar gekeken dan, Ik bedoel, wat is het limiet? Er gebeurt dus uiteindelijk alleen maar wat met mijn vaders uitkering en niets met wat ik verdien ... Daar wordt alleen maar naar gekeken he, het is niet zo dat er wat vanaf gaat, toch xD? Veel vragen, maar ik wil het goed kunnen begrijpen x:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is bij deze regeling geen limiet over hoeveel er wordt ingehouden. Als jij en je broers bv zo'n 500 euro verdienen, dan heeft je vader 500 minder. Je wordt dus eigenlijk gedwongen om voor je eigen vader te zorgen. Het enige wat je er aan kan doen is op jezelf gaan wonen, of je baan opzeggen.
Het is echt een belachelijke regeling en er is ook veel protest tegen, maar het schijnt toch door te mogen gaan.
fisbel
12 jaar geleden
Er wordt vanaf 1 januari 2012 gekeken naar het zogenaamde huishoudinkomen. Je vader heeft al een bijstandsuitkering. Dan gaat deze wetswijziging pas in per 1 juli 2012.

Soms tellen inkomsten niet mee voor de huishoudtoets. Bijvoorbeeld:
* een studerende kind dat WSF (Wet studiefanciering) of WTOS (Wet tegenmoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten) ontvangt, en een inkomen heeft dat minder is dan € 1023,00 per maand. *voor kinderen van 16 en 17 jaar wordt het inkomen uit werk tot een grens van € 827,00 netto per maand niet meegerekend.

Waarschijnlijk studeer je nog. Vanaf 18 jaar val je dan onder de WSF (Wet Studiefinanciering) Dan mag je ruim € 13.000 per jaar bijverdienen zonder dat je vader zijn bijstandsuitkering verliest. (en jij je studiefinanciering) NB: Ik weet niet hoe oud je broers zijn, wat ze verdienen en of ze studeren! Alleen als ze niet meer studeren, 18 jaar of ouder zijn en werken telt dit inkomen mee voor het huisoudinkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@fisbel:
Dit gaat dus pas van kracht per 1 juli, in mijn geval.. Okay. Ik ontvang per maand studifinanciering en ik werk daarbij ook (miezerige 300 euro per maand)... ik val dus onder dat eerste sterretje van wat je zegt. Ik krijg WSF en verdien minder dan dat bedrag. Okay. over een maand ben in 18 en dan mag ik dus 13000 per jaar verdienen. Verdien ik echter meer (no way, maar stel dat), DAN gaat er wat van mijn vaders bijstandsuitkering af? Mijn stufi blijft hetzelfde als ik 18 ben ?
Hoe zit dat met mijn oudste broer die sinds kort fulltime werkt en geen stufi meer ontvangt... Waar valt hij onder. Is daar ook een limiet van tot hoeveel hij mag verdienen tot er iets van mijn vaders uitkering afgaat... ?
fisbel
12 jaar geleden
Zie toevoeging van mijn antwoord. Jouw inkomen heeft geen gevolgen voor de bijstandsuitkering van je vader. Het inkomen van je broer wel - vanaf 1 juli 2012 en zolang hij inwonend is.