Mijn dochter van net 18 jaar werkt bij vd Valk. Ze moest 1e kerstdag werken van 12 uur s'middags tot kwart voor 1 s'nachts. Met 10 min pauze. mag dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (7)

Nee dit mag zeker niet! iedereen heeft recht op pauzes! Kijk maar eventjes naar de bron

"Pauze houden

- Werkt u langer dan 5 1/2 uur, dan hebt u minimaal 30 minuten pauze. Die mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier;
- Werkt u langer dan 10 uur, dan is de pauze minstens 45 minuten. Die mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.

In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen afspraken worden gemaakt over minder pauzes. Maar als u langer dan 5 1/2 uur werkt, hebt u in ieder geval 15 minuten pauze."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zo boos. Toen ze 17 was deed vd valk dit ook. En wat kan je er aan doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik mij voorstellen! Marleen hier onder heeft bij haar bronnen een link staan waarmee je dit kunt melden!' Is het nog wel verstandig om je dochter daar te laten werken? (wil zij dit zelf wel?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dochter is 18, oud genoeg toch om vd Valk vaarwel te zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo makkelijk is dat niet "jammer" Stel nou dat de dochter in kwestie afhankelijk is van het inkomen? Om bijvoorbeeld de studie te betalen? Bovendien: misschien werkt zij er het hele jaar wel met ontzettend veel plezier, alleen de kerstdagen niet. Dat is geen reden om ontslag te nemen. Dat is weglopen wanneer iets een keer niet gaat zoals je wilt.
Eén keer tien minuten pauze in 12 uur werken ?? Nee, natuurlijk mag dat niet, en dat weet je zelf ook wel. Natuurlijk is het in de horeca topdrukte op een dergelijke dag (al begrijp ik zelf nooit helemaal waarom) maar dat betekent niet dat je personeel op een dergelijke manier mag worden uitgebuit.
Ik zou er in elk geval melding van maken bij de Arbeidsinspectie. (zie link).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan helaas nog niet plussen, maar de arbeidsinspectie daar dacht ik ook direct aan. En ze komen écht wel kijken (is mijn ervaring).
Ze mag zowiezo een half uur pauze houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men heeft recht op pauzes, zeker. Maar 1 keer per jaar afwijken ivm topdrukte is toch niet zo erg?
Wees blij dat het bedrijf nog niet failliet is en ze nog een baantje heeft.
Zorg dat als ze thuiskomt iemand een lekker drankje voor haar heeft klaarstaan naast een lekker warm, ontspannend bad. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De slaven in 1850 hadden het beter dan jouw dochter,ik zou wel met de leiding gaan praten.(de kans is wel groot dat je bij de eerste de beste ontslag ronde aan de beurt bent,zo is vd Valk ook weer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 18 jaar of ouder bent, dan mag je:

•maximaal 12 uur per dienst werken
•maximaal 60 uur per week werken
•in elke periode van 52 aaneengesloten weken gemiddeld 48 uur per week werken

Pauze

Als je 18 jaar of ouder bent, heb je na 5,5 uur werken recht op 30 minuten pauze.
Deze pauze kan zo nodig worden gesplitst in pauzes van elk tenminste 15 minuten.
Heb je meer dan 10 uur gewerkt, dan heb je recht op 45 minuten pauze, ook deze mag worden opgesplitst in pauzes van elk 15 minuten.
De pauzes krijg je niet doorbetaald.

v.d.Valk is al vaker in de fout gegaan dus als je dochter in de horeca blijft werken,is het handig om lid te worden van de horecabond.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het lidmaatschap is € 14,80 p.mnd,maar je hebt ook veel voordelen dus in feite ben je goedkoper uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ze die vakbond erachter gooit krijgt ze bij v/d Valk een schop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat zo maar niet en daarbij hoef je jezelf niet als een slaaf te laten behandelen.
Neen dat mag niet. Zelfs voor Van der Valk geldt in principe de wet. Kijk ook de loonslip goed na met de bruto-nettoberekening.