Heb ik recht op een uitkering?

Ik heb afgelopen zomer me hbo diploma gehaald. Nu ben ik bezig met een deeltijdmaster. De bedoeling is dat ik hiernaast ook werk doe dat gerelateerd is aan mijn studie. Zolang ik nog geen werk gevonden heb, heb ik dan recht op een uitkering? (ik heb nog geen werkervaring)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt sterk van je leeftijd en je woonsituatie af. Ben je boven de 27 en woon je zelfstandig, dan heb je "zondermeer" recht op bijstand.

Ben je onder de 27, woon je nog thuis of voldoe je anderszins niet aan de voorwaarden voor bijstand, dan val je onder de Wet Investering Jongeren (WIJ), waar je alles over kunt vinden (en testjes invullen) op de site uit de link.

De precieze vooraarden voor een uitkering zijn dan :

U bent 18 jaar of ouder, maar jonger dan 27 jaar
U bent Nederlander of daarmee gelijkgesteld
U woont en verblijft in Nederland
U heeft een werkleeraanbod aangevraagd
U heeft niet voldoende inkomen
Uw vermogen is niet hoger dan toegestaan
U bent niet uitgesloten van een inkomensvoorziening

Alleen op deze voorwaarden kom je dus als jongere in aanmerking voor een bijstandsuitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan de minnaar even zeggen waarom dit antwoord onjuist is, of zelf een beter antwoord geven ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien iemand die buiten de voorwaarden valt. :) Plusje van mij. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan zul je vermoedelijk studiefinanciering hebben naar ik aanneem. Eén bron van inkomsten is in de regel het maximum - al kan ik me voorstellen dat die beurs moet worden aangevuld tot bijstandsniveau, en daarvoor zou je je licht even moeten opsteken bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Klik daarvoor op het knopje "u heeft niet voldoende inkomen" op de pagina uit de link
http://www.rechtopwij.nl/inhoud?pid=2132
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je dus - als je niet meer thuis 'in onderhoud' bent maar op jezelf woont , recht op een eigen inkomen volgens de WIJ. Ben je jonger dan 27 en woon je nog thuis, dan heb je geen recht op een eigen inkomen, althans, niet van 'de staat'. Je mag natuurlijk altijd (deeltijd) gaan werken. Feitelijk is dat van een deeltijdopleiding zelfs de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste minners zijn laf en maken niet kenbaar. Van mij krijg je een plus omdat ik je antwoord gewoon goed vind.