Wie weet er wat de minimum bijstandsnorm voor een alleenstaande moeder is?

Ik ben op zoek naar het nettobedrag van minimumbijstand. Ik kom deze term veel tegen en vraag me af wat de hoogte hiervan is.

Groet,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Is wel afhankelijk van verschillende dingen, zoals eigen vermogen, leeftijd evt inkomsten enz.
Incl. Vakantietoeslag, 923,90 netto
zie link, maar dit kan per gemeente verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vanaf 27 jaar is die norm voor alleenstaande ouders 923,90 inclusief vakantietoeslag. Als je alleen woont en je je woonlasten niet met iemand kunt delen, komt daar nog een toeslag van 263,97 bij.

Onder de 27 geldt een andere regeling, de wet investeren in jongeren (WIJ). De gemeente biedt je een leerwerktraject aan, en je bent verplicht dit te accepteren. Als je niet kunt werken vanwege ziekte of handicap, of in bepaalde gevallen ook als alleenstaande ouder, kun je hiervan (deels) worden vrijgesteld. Je krijgt dan een inkomensvoorziening, die voor jongeren vanaf 21 net zo hoog ligt als de bijstandsnorm vanaf 27. Voor 18, 19 en 20-jarige alleenstaande ouders geldt een veel lagere norm, 492,01 euro. Er is dan geen toeslag mogelijk.

Tenslotte is er voor minderjarige ouders nog de zgn. "babyuitkering" mogelijk. Dit is vooral gericht op tienermoeders die geen inkomen hebben. Zij hebben zelf nog geen recht op een uitkering, maar kunnen wel een uitkering krijgen om hun kind van te onderhouden. Ik meen dat dit per gemeente wat verschilt, en dat de hoogte ergens rond de 200 à 250 euro ligt.