De belastingdienst heeft (voor mij) een grote fout gemaakt. Wat kan ik nu doen?

Een paar weken terug heb ik telefonisch contact gehad met iemand van de belastingdienst om een kleine wijziging door te geven. Ik heb toen heel lang aan de telefoon gezeten met verschillende mensen maar uiteindelijk was het gelukt. Nou is het vandaag de 20e en zag ik vanmorgen tot mijn verbazing dat ik geen enkele toeslag heb ontvangen, terwijl ik normaal gesproken zorg, huur en kindertoeslag krijg. Ik heb gelijk de belastingdienst gebeld om te vragen hoe dit kan, en de vrouw aan de telefoon kon mij doodleuk vertellen dat er een foutje was gemaakt en dat ze al mijn toeslagen PER ONGELUK hebben stop gezet!!! Na een lichtelijke woede uitbarsting vroeg ik aan de mevrouw hoe dit het snelst opgelost kon worden. Ze gaan mij formulieren toesturen die ik binnen 10 werkdagen thuis ontvang, die formulieren in moet vullen en terug sturen en binnen 8 weken zou het dan weer goed moeten zijn.

Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ik ontvang niet voor niks huurtoeslag en heb dit dus nodig om mijn huur te kunnen betalen!

Een foutje is menselijk, dat weet ik maar dit gaat mij echt even te ver!

Wat kan ik nu doen om het sneller opgelost te krijgen? of hoe kan ik een klacht indienen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt rot voor je. Kijk anders even op belastingdienst.nl mischien dat je online aanvraag kan doen. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wel handig is: Als je met bepaalde instanties heb gebeld en iemand doet bepaalde toezeggingen (of niet) is het altijd handig om een naam te noteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook handig is: zuinig leven en (financieel) onafhankelijk zijn. Wees blij dat je iets krijgt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doet je naam wel eer aan, Betweter. Was het maar zo simpel zoals jij je voorstelt, maar dat is jammer genoeg niet zo. Als je het hard nodig hebt en je krijgt het niet, dan kan je in de problemen komen. En volgens mij zie je dat niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ''betweter'' je doet je naam zeker eer aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
betweter heeft in principe gelijk, maar onze maatschappij maakt het zo verleidelijk om 'op de pof' te leven dat heel veel mensen (en bijna alle overheden) er volop van 'profiteren' (tot de rekening gepresenteerd wordt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt altijd mensen die er onnodig gebruik van maken, maar ik weet wel zeker dat er meer mensen zijn die dit echt nodig hebben. Ik ken bijvoorbeeld een paar studenten die naast hun studie 25 uur werken en dankzij de studiefinanciering kunnen zij gewoon rondkomen. Een beetje inleven in situaties lijkt me toch niet zo heel moeilijk? Blijkbaar wel dus als ik dit lees.

Het beste antwoord

Ik vrees dat je hier weinig aan kunt doen. Bij mij maken ze ook elk jaar wel een paar fouten, en dingen versnellen is mij nog nooit geluk. Ik heb eens drie keer in één jaar bezwaar moeten maken tegen dezelfde beslissing, ze stelden me steeds in het gelijk, maar omdat ze daarna opnieuw de toeslagen vaststellen en dan niet de informatie uit eerder bezwaren erbij halen, krijg je dan ineens weer precies dezelfde brief waartegen je al bezwaar hebt gemaakt.. het jaar erop gebeurde hetzelfde, maar dan slechts twee keer..

Op dit moment krijg ik ook al een heel aantal maanden geen toeslag meer, omdat ze per ongeluk mijn toeslagen hebben verrekend met iets wat ze onterecht hadden teruggevorderd. Ik had al een brief gekregen dat ik uitstel van betaling had tot het bezwaar behandeld was, maar om de één of andere reden is dat uitstel nooit in het systeem gezet. Gevolg: alle toeslagen stopgezet, en dat kunnen ze niet terugdraaien, op geen enkele manier. Eenmaal in gang gezet, wordt pas per 1 januari, of als de fictieve schuld is 'afbetaald', de uitbetaling van de toeslagen hervat.

De belastingdienst is wél verplicht om de wettelijke rente te betalen over toeslagen die ze pas later uitbetalen. Dat doen ze ook altijd netjes. Wanneer je hierdoor echt je huur niet kunt betalen (en dus ook geen spaarpotje meer hebt, of mensen die bij kunnen springen ofzo) dan is het misschien wel mogelijk om een soort voorschot te krijgen. Tenminste, mij is wel eens gevraagd toen ik aangaf dat ik toch die toeslagen niet voor niets ontving of dit dan betekende dat ik m'n huur niet kon betalen, dus ik vermoed dat ze dat vroeg omdat er anders nog mogelijkheden zouden zijn. Bel daarover, het telefoonnummer is in elk geval gratis ;-)

Verder kun je proberen je verhuurder en eventueel andere bedrijven die je vast moet betalen (G/W/L, telefoon, zorgverzekering) vragen om uitstel van betaling. Wanneer de verwachting is dat je binnen een maand alsnog kunt betalen, zal er vaak wel iets mogelijk zijn.

Oh, en een klacht indienen kan natuurlijk altijd! Hier ook regelmatig gedaan, maar ik heb er eigenlijk nooit iets van teruggehoord. Soms niet eens een ontvangstbevestiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

U dient persoonlijk te verschijnen op het belastingkantoor om de zaken recht te laten zetten.

Neem alle bescheiden mee die betrekking hebben op de zaak.

Ook uw bankpasje en geldig legitimatiebewijs waarop uw burgerservicenummer is vermeld. (v/h sofinr)

Het verstrekken van een voorschot door de belastingdienst behoort tot de mogelijkheden.

Het is per saldo hun fout.

Er zijn n.l. baliemedewerkers/sters die meer bevoegdheden hebben dan de ander en kunnen diverse wijzigingen doorvoeren in het systeem.

Laat u ons nog weten of en hoe het is opgelost?

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verstrekken van een voorschot kun je vergeten .
Zij hadden vroeger een extra potje voor een situatie als deze maar dat is afgeschaft omdat er te veel gebruik van werd gemaakt .
Nu wordt er doodleuk gezegt ga maar naar de woningbouw en vraag maar uitstel van betaling van de huur .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de nieuwe informatie zijn wij op het verkeerde been gezet.
Welke (kleine) wijziging heeft u willen doorgeven? Inkomenswijziging? Toeslagpartner?
In deze laatste situatie is het goed mogelijk dat u geen recht meer heeft op toeslagen. Immers: vanaf het tijdstip van samenwonen telt het inkomen van u beiden. Zeker voor de huurtoeslag kan het dan opeens zijn afgelopen. Maar ook voor de andere toeslagen: als het toetsingsinkomen van u samen boven € 54.000 uitkomt is er geen recht meer op de drie toeslagen die u had.

Maar wat ik hierboven schrijf is maar een blinde gok.
Het kwaad is geschied. Als de toeslagen werkelijk zijn stopgezet door welke communicatiefout of stommigheid dan ook, is dat een feit.
Het enige wat ik u aan kan raden is met uw probleem naar het Belastingkantoor toe te gaan. Al is het maar om herstel van de fout sneller te doen plaatsvinden. Met papier gaan knoeien raad ik u niet aan: duurt te lang, teveel kans of herhaalde fouten.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wijziging die ik heb doorgegeven was omdat mijn ex vriend mij na 5 jaar nog steeds als toeslagpartner aan gaf terwijl dit al 5 jaar niet meer van toepassing is. Ik verdien zelf veel minder als het maximum bedrag wat je mag verdienen.
fisbel
12 jaar geleden
Oei, dan zijn de gevolgen van te corrigeren toeslagen inderdaad ingrijpend. In elk geval voor je ex-vriend. Mar ook voor jou. Zijn de toeslagen voor jou in voorgaande jaren wel goedgegaan??
Deze wijziging is echt geen kleine wijziging. Als de aanvrager / toeslagpartner gedurende meerdere jaren fout geregistreerd staat, kan het wel even duren voor dit allemaal is gecorrigeerd. En dan moeten ook nog eens de juiste handelingen worden getroffen, zoals je inmiddels helaas hebt moeten constateren.
Een gang naar het belastingkantoor is in deze situatie zeker aan te raden.
O, lucy, hier hetzelfde! Heb vanochtend met de belastingdienst gebeld en moest uiteindelijk nog zelf anders veranderen.
Zij hebben een fout gemaakt die jij moet herstellen op www.toeslagen.nl
En dan duurt het 8 weken.
Een andere oplossing dan die 8 weken is er niet.
Leuker kunnen ze het niet maken...
Sterkte. Erg frustrerend...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem alle papieren mee naar het belastingkantoor .
En leg de situatie uit en vraag aan die persoon of zij je ook even willen helpen een brief op te stellen en in die brief moet staan dat je protest aantekent tegen die beslissing en de reden waarom .
En het kan zolang duren omdat het eerst gekeurd moet worden .
Dan worden de nieuwe gegevens in het bestand toegevoegd .
Maar als die gegevens niet voor een bepaald datum worden ingevoerd dan moet je een maand langer wachten tot de daarop volgende maand .
Maar dat kunnen zij je ook vertellen op het belasting kantoor .