Hoeveel geld op bankrekening hebben voor op jezelf gaan wonen? Ben net 17 jaar, en wil richting den bosch.

Hallo,
Ik wil waarschijnlijk aan het eind van het schooljaar op mezelf gaan wonen, weet nog niet hoe, wel waar.

Maar hoeveel geld moet ik weggezet hebben om redelijk rond te komen?
Volgens mij heb ik recht op ongeveer 450€ per maand aan bijdrage van het rijk, weet niet zeker, want als je uitwonend bent krijg je een bonus, en wanneer je ouders weinig verdienen.

Mijn moeder verdient 20.000 per jaar volgens mij, tenminste niet veel dacht ik. En mijn vader heb ik niet gezien vanaf mijn vierde levensjaar.

Hoeveel geld dus op mijn rekening ongeveer met vertrek, en hoeveel geld heb ik precies recht op? En mag ik dan bijverdienen of word dat dan ingehouden op de bijdrage?

Alvast hartstikke bedankt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

De staat heeft berekend dat er ongeveer +-1300 nodig is om rond te komen. Het minimuumloon! Maar je zou ook met minder rond kunnen komen als je bijv. een appartement deelt met een of twee anderen zodat jullie alle kosten door 2 of 3 kunnen delen. Om zelfstandig te kunnen wonen heb je een bepaald bedrag per maand nodig, dat verschilt per persoon en leefwijze. Het beste kun je een lijst maken van de vaste kosten die je zult moeten maken, bijv. huur, voedsel, onderhoud, internet/tv etc etc etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook als je je vader niet gezien heb sinds je 4de moet je daar ook bewijs van hebben. en volgens mij zelfs een brief van je vader dat die echt niet voor je zorgt.
want ook zonder dat je bij bv je vader woont kunnen ze wel zijn inkomen achterhalen. die regels zijn een beetje krom.
daarnaast zijn er mensen die van 850 euro of minder per maand rond moeten komen.
het licht er ook aan waar je wilt wonen en hoeveel je huur wordt. de ene stad is duurder dan de ander. en moet je alles zelf betalen of zijn er mensen met wie je kan delen.
hou er ook rekening dat je spullen moet kopen bed bank misschien keukengerei. dus als je op jezelf wilt is het handig om bijvoorbeeld met kerst verjaardag dingen te vragen die je nodig kan hebben dat spaart jou straks die kosten uit.
als je studiefinanciering ontvangt mag je bijverdienen. hoeveel weet ik niet precies maar volgens mij nog best redelijk. dus dan zou je het moeten redden.
zorg dan wel dat je die baan al heb voordat je verhuisd.
en dat je dus al zoveel mogelijk spullen bij elkaar heb verzameld die je dan dus straks niet in 1 keer moet kopen.
handdoeken theedoeken glazen servies enz enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste bedankt voor het antwoord.
Maar wanneer ik dus mijn biologische vader een brief verzend met daarin de vraag of hij bewijs wil leveren maak ik meer kans op meer geld?
De noodzakelijke kosten als student zijn (uit eigen ervaring):

- Huisvesting (kamer incl. energiekosten, internet, etc., ~350-400 euro p/m)
- Eten & drinken (~150-200 euro p/m)
- Collegegeld (~1700 euro p/j)
- Boeken (afh. van studie, ongeveer 800-1000 euro p/j)
- Onvoorziene kosten, belastingen, verzekeringen, etc. (~50 p/m)

Zo kom je als absoluut minimum op ongeveer 800 euro per maand.

Houd er wel rekening mee dat beginnen met studeren een behoorlijke investering vergt: laptop, interieur, etc. Zodra dit geregeld is, red je het in principe met 800 euro per maand, mits je zuinig leeft.

Bij de overheid kun je het volgende regelen:

In totaal kun je bij de overheid €940,- per maand lenen (zie bron). De lening wordt deels (welk deel is afhankelijk van het inkomen van je ouders) omgezet in een gift, een deel moet je na je studie terugbetalen.

In principe kun je het dus puur en alleen redden op de leningen van de overheid. Dit is echter niet aan te raden, omdat je dan een flinke studieschuld hebt na je studie.
De overheid heeft bepaald dat je ongeveer €13.200 per jaar mag bijverdienen, naast de leningen. Als je niet boven deze grens komt, behoud je je recht op de leningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
150 - 200 euro per maand aan eten en drinken? Als je alleen woont dan kan je gemakkelijk van 100 euro per maand eten, zonder dat je veel op kwaliteit inlevert.
Als je uitgaan/stappen ook gaat mee rekenen dan zul je inderdaad dit bedrag wel nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
€3.30 per dag aan eten is wel heel magertjes hoor. In je eentje koken is een stuk duurder dan met meerdere mensen, dus het wordt al een hele taak om voor 3 euro een fatsoenlijke maaltijd samen te stellen. En dan moet je nog ontbijten en lunchen. De gemiddelde 17-jarige jongen eet ook behoorlijk veel, dus dan ga je het met 100 euro per maand echt niet redden.
Het is makkelijk om wat geld op je bankrekening te hebben als je gaat studeren en op kamers gaat wonen. Je kunt dan namelijk wat spullen kopen voor je kamer en misschien moet je een borg betalen voor je toekomstige kamer. De borg is meestal zo hoog als een maand huur.
Maar in principe hoeft het niet. Ik weet uit ervaring van toen ik ging studeren dat ik bijna alles van mijn meubelen van familie, vrienden en bekenden heb gekregen.
Ook kun je naast je studie een bijbaantje nemen om geld te verdienen voor 'extra' dingen zoals kleding en uitgaan. Je kunt studeren ook zien dat je een aantal jaar wat zuiniger moet leven met het idee dat als je later een goede baan hebt ruim kunt leven. Ik zou zo min mogelijk geld lenen bij een bank of bij de IB-groep, om zo studieschuld te beperken.