is de noclaimkorting van mijn vader over te dragen op mij?

Mijn vader is gestopt met autorijden. Ik neem de auto van mijn vader over en breng mijn ouders overal heen. Voor de verzekering is het natuurlijk aantrekkelijker om een hoge noclaim te hebben ook al wordt het onze 2de auto.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, als je vader een auto niet meer verzekerd is de behaalde noclaim niet overdraagbaar. Dat zou ook een beetje vreemd zijn want jij bent je vader niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Per verzekering verschillend. Als jij kan aantonen dat jij vaak reedt in zijn auto dan wel. Is alleen erg moeilijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij autoverzekeringen is het zo dat je te maken hebt met 2 begrippen:

1. Het verzekerde object (de auto ) en
2. de verzekeringnemer ( degene die de verzekering afsluit en betaald en ook de eigenaar / bestuurder is van de auto)

In deze omstandigheid voorziet het bonus/malus systeem in een 'no-claim' regeling die een korting geeft op de te betalen jaarpremie als er in een jaar geen schade wordt geclaimd. Deze korting loopt hoger op naarmate de bestuurder/eigenaar langer schadevrij rijdt (bonus). Wordt schade geclaimd dan wordt de korting weer (tijdelijk) verlaagd op de (malus) schaal.

Als de bestuurder niet de eigenaar van de auto is, maar gemachtigd door de eigenaar/ verzekeringnemer om de auto te rijden en deze maakt schade met de auto dan geldt in principe dat de schade wel vergoedt zal worden maar dat dan de gehele no-claim korting voor de verzekeringnemer kan vervallen als blijkt dat de auto voornamelijk door de gemachtigde bestuurder wordt gereden. De originele basispremie zal dan weer betaald moeten worden zonder dat daarop een persoonlijke no-claim opbouw mogelijk is danwel een no-claim kortingregeling op andere gronden. (objectrisico)

Overigens is de eigenaar/verzekerde verplicht om aan de verzekeraar te melden dat hijzelf niet (meer) de hoofdbestuurder van het verzekerde voertuig is en wie dat dan wel zal zijn.
Het is dan aan de verzekeringmaatschappij om de premie en voorwaarden eventueel aan te passen aan de ontstane omstandigheid.

De no-claim korting is dus een persoonlijke korting die verleent wordt op basis van de persoonlijke schade historie van de verzekerde in het in zijn eigendom en op zijn naam verzekerde zijnde voertuig. En derhalve dus NIET overdraagbaar op anderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de auto (en de verzekering), voorlopig, op naam van je vader laat staan dan is het in principe mogelijk om de no claim te behouden.

Echter, er komt een tijd dat je zelf een autoverzekering zult moeten afsluiten. Dit kan je dus beter zo vroeg mogelijk doen zodat je straks zelf een hoge no claim hebt opgebouwd en hier zo lang mogelijk van kan genieten.

Gewoon overzetten op jouw naam dus.