Wanneer voor bijzondere bijstand wordt gekeken naar de bijstandsnorm, valt de gemeentelijke toeslag dan ook onder de bijstandsnorm?

Wanneer je alleen een bijstandsuitkering krijgt, waarvan een deel gemeentelijke toeslag voor alleenstaanden is, zit je dan op de bijstandsnorm of kom je eroverheen?
Ik kan wel de normbedragen van de WWB vinden, en daar staat een basisbedrag plus een bedrag voor gemeentelijke toeslagen, maar daar staat niet bij of die gemeentelijke toeslag deel van de bijstandsnorm is of beschouwd wordt als daar bovenuit komend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

nee die toeslag telt niet mee, jij komt gewoon in aanmerking voor bijzondere bijstand. Ga naar het loket of bel ze maar. Lager dan dit kun jij niet zitten qua inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar WWW.berekenuwrecht.nl Daar kunt u al globaal zien waarbij u aanvuling kunt krijgen.
Er zijn gemeentes die andere bedragen hanteren, dus het is altijd goed ook een afspraak bij de sociale dienst te maken
anneliez
12 jaar geleden
Als je Bijstand ontvangt, voldoe je ook aan de financiële eisen die gelden voor bijzondere bijstand. De inkomens- en vermogenseisen zijn namelijk hetzelfde. Wanneer je met je inkomen boven de bijstandsnorm zit, kom je namelijk ook niet in aanmerking voor een bijstandsuitkering.

Bij de meeste gemeenten geldt dat je met en inkomen tot 110% of 120% van het voor jou geldende sociaal minimum, in aanmerking komt voor bijzondere bijstand. Dus mensen met AOW, Wajong, of een lage WAO- of WIA-uitkering, komen er vaak ook voor in aanmerking. (Tenzij je vermogen hebt, of een verdiendende partner, uiteraard.)