Waar kan ik terecht voor onafhankelijk bankadvies?

Wil graag onafhankelijk advies van iemand die geen enkele binding heeft met een bank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je moet dan zijn bij een onafhankelijk financieel adviseur of planner. Op onderstaande sites kun je iemand bij je in de buurt vinden.
http://www.onafhankelijkfinancieeladvies.nl/
http://www.vofp.nl/

Deze adviseurs en planners hebben geen binding met banken of verzekeringsmaatschappijen, ze verkopen niets, en kunnen dus ook nooit provisie ontvangen. Ze kunnen dan ook niets voor je regelen (een hypotheek of verzekering) en dat is zelfs verboden. Ze adviseren alleen, en hebben er verder geen enkel belang bij, of je wel of niet op hun advies ingaat.

De keerzijde is, dat je er wel per uur voor moet betalen. Maar dat is de prijs die je moet betalen voor een ècht onafhankelijk advies. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die keerzijde kan op termijn vele duizenden euro's schelen ;) Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (1)

Je kan eens gaan praten met een accountant, eigenaar van een administratiekantoor met adviesfunctie, of een fiscalist. Het ligt er ook aan in welke richting je het advies zoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb via mijn spaarloon altijd in een zgn SNS persoonlijk vermogen fonds gezeten. Onder het motto uitkeren aan het verzekerd bedrag. Dit schijnt echter nooit zo te zijn geweest en het is een doodordinaire Ned. aandelenfonds. Niks verzekerd. Ik wil er in principe vanaf met hopelijk met mijn gespaarde inleg. Of gewoon een goed advies. Spaarloon stopt dus ik wil kijken wat ik nu moet doen.
fisbel
12 jaar geleden
Als u onafhankelijk advies wilt, zult u toch naar een onafhankelijk gecertificeerd financieel planner / adviseur toe moeten. Dat heeft zijn prijs, maar u wilt ook goed advies. Een bank rekent geen kosten voor het advies, maar zal de eigen producten promoten. En u bent afhankelijk van de kwaliteit van de bankmedewerker. Accountant en fiscalist lijkt geen goed idee; hun deskundigheid ligt op ander gebied. Administratiekantoor - veel middelmatige kennis van een veelheid aan producten: van belasting tot verzekering, van hypotheek tot pensioen. Niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het ook een zgn. woekerpolis? Op http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=66695 is er ook wat over te lezen. Wat je sowieso kan doen is vragen wat de afkoopwaarde is. Dus wat je uitgekeerd krijgt als je het stop zet. Dan kun je in elk geval uitrekenen of je op zijn minst de gespaarde inleg er uit hebt. Maar meestal valt dat tegen:-( Wat je ook kan informeren is of je de polis premie vrij kan maken. Dan betaal je geen inleg maar, maar blijft het saldo staan met hopelijk nog wat rendement in de toekomst. Met de inleg die je normaal zou doen, kun je dan wat anders doen. Ik heb geen enkel vertrouwen in financieel adviseurs voor particulieren. Onafhankelijk zijn ze nooit, omdat ze commissie krijgen als ze weer een spaarplan/verzekerings/belegginsproduct van de betreffende verzekeraar/bank verkopen. Je kan het nog beter zelf gaan sparen of vastzetten in een deposito of zelf gaan beleggen in aandelenfondsen. Bij sommige CAO's (bijv. de bouw) kun je nog steeds pensioensparen met je brutoloon (ook volgende jaar), dus op dezelfde manier als met het spaarloon. Maar het is wel enigszins onzeker om daar aan te beginnen in deze tijden. Bij het PMT (Pensioenfonds metaaltechniek) was dat ook, maar is dat laatst stopgezet en het gespaarde bedrag (je moet dan maar hopen dat het klopt) is bij het gewone pensioen opgeteld.