ik heb een wajong uitkering, maar krijg een kind. wat is de hoogte van mijn uitkering dan?

+ de toeslagen zoals kinderbijslag en 1 ouderkorting.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Antwoorden (2)

moeilijk te zeggen zonder verdere info, ga naar www.berekenuwrecht.nl, of neem contact op met de sociale dienst van uw gemeente
anneliez
12 jaar geleden
Dat ligt aan je verdere situatie.

In de eerste plaats weet ik niet op wat voor toeslagen jij recht hebt, en iets als huurtoeslag kun je alleen berekenen als je leeftijd, huur en inkomen kent.

Wajong hangt af van je leeftijd en je arbeidsongeschiktheidspercentage. Bij een volledige arbeidsongeschiktheid (veruit de meeste Wajongers zijn 80-100% afgekeurd) ontvang je een uitkering die 75% bedraagt van het minimum(jeugd)loon. Tenzij er een hogere maatman wordt gehanteerd, bijvoorbeeld doordat je afgestudeerd bent aan het hoger onderwijs, doordat je werk doet waarmee je minimaal 150% van het minimumloon zou verdienen bij een fulltime baan, of (soms) als je werkte voordat je Wajong kreeg. In de meeste gevallen geldt echter het minimum(jeugd)loon als maatman. Als je dan 23 jaar of ouder bent, bedraagt je Wajong 75% van het minimumloon, tenzij je uitkering is verhoogt naar 85 of 100% van de grondslag (dit kan in bepaalde gevallen).

Mogelijk heb je recht op een toeslag op je uitkering, dit is als je zonder die toeslag onder het voor jou geldende sociaal minimum zou zitten. Voor alleenstaanden, voor alleenstaande ouders, en voor gehuwden of samenwonenden geldt een ander sociaal minimum. Met de informatie die je geeft, is het dus onmogelijk om een antwoord te geven op je vraag.

Heel concreet: als je getrouwd bent of samenwoont met een verdienende partner, heb je waarschijnlijk geen recht op een toeslag op je Wajong. Tenzij je partner zo weinig verdient dat je samen nog steeds onder het sociaal minimum zit.

Ben je getrouwd of samenwonend en heeft je partner geen inkomen, dan zit je waarschijnlijk onder het sociaal minimum, en zul je recht hebben op een aanvuling, en mogelijk een toeslag.

Word je straks alleenstaande ouder, dan heb je misschien recht op een toeslag. Ben je 23 jaar of ouder en ontvang je een volledige Wajong, dan zit je al ongeveer op/aan het sociaal minimum dat geldt voor alleenstaande ouders. Deel je woonlasten niet met iemand anders, dan heb je mogelijk wél recht op een toeslag.

Ben je alleenstaande ouder en jónger dan 23, dan kom je waarschijnlijk ook als je je woonlasten wél deelt, onder het geldende sociaal minimum. Hetzelfde geldt als je slechts een gedeeltelijke Wajong krijgt. Ben je alleenstaande ouder, jonger dan 23 en deel je je woonlasten niet, dan kun je misschien én een aanvulling op je Wajong, én een toeslag krijgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, en als je onder de 21 bent, geldt er weer een heel ander sociaal minimum..