Mijn vloer is bijna twee jaar geleden gelegd maar nog geen factuur ontvangen, kan deze ook verjaren?

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijna twee jaar geleden is er bij ons een vloer gelegd. Er waren wat problemen met de afwerking van de plinten. De leverancier zou dit oplossen waarna wij de factuur zouden ontvangen. Tot op heden is het probleem niet opgelost en ook geen factuur ontvangen.
Kan de factuur verjaren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou "FATSOENSHALVE" eens contact met de leverancier op kunne nemen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik meen dat de termijn voor een particulier 5 jaar is.
SimonV
10 jaar geleden
Vijf jaar als de factuur verstuurd is. http://www.dezaak.nl/wat-is-de-verjaringstermijn-van-een-factuur-of-vordering--5151694.html
SimonV
10 jaar geleden
De verjaringstermijn bij diensten is vijf jaar (bij producten twee jaar). Krijg je na die vijf jaar nog een rekening, dan hoef je de rekening niet meer te betalen. "Het komt wel eens voor dat een ondernemer vergeet u meteen een rekening te sturen nadat u een product hebt gekocht of nadat de ondernemer een dienst heeft geleverd. Uiteindelijk stuurt hij u een rekening op een moment dat u allang vergeten bent dat u de rekening nog moest betalen. De ondernemer mag dit doen binnen een bepaalde termijn: de verjaringstermijn. Is de verjaringstermijn voorbij? Dan is de ondernemer te laat. De rekening is dan ‘verjaard’. U hoeft de rekening dan niet meer te betalen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is dan is het een product of een dienst?
paulus811
10 jaar geleden
HappyBram, de leverancier zou ook fatsoenshalve contact op kunnen nemen, want het probleem met de plinten is ook nog niet opgelost.

Antwoorden (1)

Als er geen factuur gemaakt is, kan deze niet verjaren. Verjaringstermijn zou 5 jaar zijn maar die termijn kan worden gestuit met een aanmaning binnen die termijn. Daarna begint de verjaringstermijn weer opnieuw te lopen.
Wees verstandig, neem zelf contact op met de leverancier. De betalingsverplichting is ontstaan als gevolg van de overeenkomst. Zij zijn hun kant van de overeenkomst uiteindelijk nagekomen, nu jouw betaling nog. Die hangt niet af van de factuur al moet je natuurlijk wel weten wat je moet betalen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even een reactie op alle reacties;
Ik denk niet dat het aan ons is om weer een keer contact op te nemen met de leverancier aangezien wij dit meerdere malen al gedaan hebben en steeds geen reactie van hun meer terug krijgen.
De vraag is nu alleen is dit een product of een dienst ivm de verjaringstermijn van of vijf jaar, of twee jaar?
Het bedrijf is niet failliet.
Computoon
10 jaar geleden
De wet (Burgerlijk Wetboek7, artikel 5) verstaat het volgende onder 'consumentenkoop': "1. In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit, warmte en koude daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf." In dat geval zou een verjaringstermijn van 2 jaar gelden. Je hebt echter niet 'een hoop planken' gekocht (wat een roerende zaak zou zijn) maar een vloer laten leggen. Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot het geven of een doen verjaart door verloop van 5 jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden. (volgt uit BW 3, art. 370, lid1). In jouw geval (het leggen van de vloer) is de verjaringstermijn daarom 5 jaar. Als er geen factuur is, wordt die ook niet opeisbaar maar de schuld op zich (die er natuurlijk wel is) verjaart ook na 5 jaar. Daarna kan de leverancier niet meer eisen dat je betaalt. Zou hij binnen 5 jaar na het leggen van de vloer een aanmaning sturen tot betaling, dan wordt de verjaring 'gestuit' en begint de verjaringstermijn opnieuw te lopen.