Wanneer kom je in aanmerking voor finale kwijting van een schuld. Hoeveel kan er kwijtgescholden worden.

Ik heb een schuld van 180.000 euro. Door dit toedoen heb ik
Mezelf drie jaar geleden moeten uitschryven uit het gba, daar ik de aflossing niet meer kan voldoen. Een familielid wil 70.000 euro op tafel leggen om mogelijk myn schuld af te kopen en my en myn kinderen weer een kans te geven in NL. Zou ik in aanmerking kunnen komen voor finale kwyting, waarby er 70.000 euro betaald wordt en de rests huld wordt kwytgescholden? Is dit een acceptabel bedrag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, schulden koop je niet af door minder dan de helft in éen keer op tafel te leggen. Eigenlijk worden schulden nooit 'helemaal' kwijtgescholden. De enige optie die denk ik voor je open zou staan, is de persoonlijke schuldhulpsanering (WSNP - wet schuldsanering natuurlijke personen), waar je drie jaar lang onder bewindvoering valt en uitsluitend een minimum om van te leven. De rest van je inkomen wordt gebruikt om lopende rekeningen te betalen en schulden af te lossen. Je kunt je natuurlijk niet 'laten uitschrijven' uit het GBA, maar wel uit de gemeente waar je hebt gewoond c.q. uit Nederland. Waar je nu wel woont, wordt in de regel ook zo veel mogelijk bijgehouden. Zodra je echter in het buitenland woont wordt het heel erg moeilijk je in te schrijven voor een schuldsaneringstraject via de WSNP. En particuliere schuldhulpverlening, helaas, die kost vaak meer dan die oplevert. Met het geld van je familie, kun je natuurlijk wel je bestaande schuld bijna halveren en op die manier wellicht bij de meeste schuldeisers weer een deur openen om te praten over aflossingsregelingen en coulance (kwijtschelding van bijkomende administatiekosten die geen wezenlijk onderdeel maken van de schuld bijvoorbeeld). Leuker kunnen we het op dit moment vrees ik niet maken.... Toegevoegd na 1 minuut: De eerste stap is denk ik toch wel je weer laten inschrijven in een Nederlandse gemeente, hetzij als inwoner - als je aan een woning of onderdak kunt komen - hetzij als dakloze. (Via de bijstand voor daklozen kun je vervolgens weer aanspraak maken op de WSNP. )

Bronnen:
http://www.wsnp.rvr.org/burger/index.cfm
http://www.wsnp.rvr.org/faq.cfm?cat_seq=65...

Persoonlijk zou ik voor WSNP gaan,3 jaar op je kiezen bijten,onder bewindvoering,valt niet mee maar je hebt geen hulp nodig van familie,ook schulden van 180.000 worden hier in mee genomen,sterkte

Finale kwijting van schulden krijg je niet, maar daar moet je voor onderhandelen. En dat is hard werken met een onzeker resultaat. Ik deel het sentiment van de andere antwoorden niet geheel: afhankelijk van bij wie de schulden zijn en hoe ze tot stand gekomen zijn, denk ik dat een betaling van rond de 40% niet onmogelijk is. Laten we wel wezen: bij de meeste faillissementen komen de schuldenaars niet eens toe aan het betalen van gewone schuldeisers, vaak gaat alles naar de preferente schuldeisers. Bij de WSNP ligt dat percentage hoger omdat de personen die ertoe toegelaten worden er nog 3-5 jaar aan werken, maar tot een 100% betaling komt het alleen in uitzonderlijke gevallen. Of de kans groot is dat het lukt kan ik niet zeggen. Wat je wel moet doen is contact opnemen met een erkende schuldhulpverlener. Zij hebben de expertise om in te schatten hoe u ervoor staat en of uw verzoek kans maakt. Erkende schuldhulpverleners zijn lid van de NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet). Vaak werken zij in opdracht van gemeenten, maar sommige van de particuliere instellingen nemen ook onafhankelijk opdrachten aan, en dat is belangrijk want u bent niet ingeschreven in een gemeente. Het alternatief is dat u zelf probeert een deal te maken, of dat u dat een familielid laat doen. Maar let wel: ik raad eigenlijk een onafhankelijke derde partij aan, want die kan zonder emotie tussen u en de schuldeisers instaan.

Bronnen:
http://www.nvvk.eu/

Afhankelijk van de situatie nemen schuldeisers mogelijk ook al genoegen met veel minder zoals 15%. Dit omdat meer, realistisch gezien, vaak niet haalbaar is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100