Wanneer kom je in aanmerking voor finale kwijting van een schuld. Hoeveel kan er kwijtgescholden worden.

Ik heb een schuld van 180.000 euro. Door dit toedoen heb ik
Mezelf drie jaar geleden moeten uitschryven uit het gba, daar ik de aflossing niet meer kan voldoen. Een familielid wil 70.000 euro op tafel leggen om mogelijk myn schuld af te kopen en my en myn kinderen weer een kans te geven in NL. Zou ik in aanmerking kunnen komen voor finale kwyting, waarby er 70.000 euro betaald wordt en de rests huld wordt kwytgescholden? Is dit een acceptabel bedrag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
25.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow, dat familie lid van jou verdient een standbeeld. 70.000 euro, dat is niet mis. Maar de overige 110.000 euro. Wie heeft die schulden gemaakt? Jij toch? Ik snap dat het heel, heel veel is. Maar waarom kwijtschelden? Waarom niet een afbetalingsregeling. Ja, daar zal je heel lang mee bezig zijn. Maar wat zou een grond zijn om het kwijt te schelden...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat DENK ik niet, stel je voor dat de situatie andersom was, dat iemand jou 180.000 schuldig is, zou jij dan genoegen nemen met 'slechts' 70.000 euro? Ben verder niet thuis in deze wereld maar je kunt het altijd proberen, iets is beter dan niets. Maar ik geef je weinig kans dat je schuldeisers? met 110.000 euro verlies genoegen nemen, succes, ga je -denk ik- hard nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen met schulden kunnen de hulp inroepen van een schuldhulpverlener. Dat kan bijvoorbeeld bij de Gemeentelijke Kredietbank (GKB), de Sociale Dienst van de gemeente of een particuliere schuldhulpverleningsorganisatie. Samen met die schuldhulpverlener zal de schuldenaar, in overleg met de schuldeisers, proberen een oplossing te vinden voor het schuldprobleem. Ga in elk geval eens praten bij de sociale dienst of het maatschappelijk werk.
Daar weten ze wel hoe je verder moet. Sterkte met de hele situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GKB is een onderdeel van de Sociale Dienst van de Gemeente. Part. schuldhulpverleningsorganisatie is niet aan te raden.
Praten met al je papieren onder je arm met maatschappelijk werk en de Sociale Dienst, neem iemand mee, ik spreek uit ervaring, en schrijf alles op.
Het zal langer duren dan 3 a 4 jaar maar het is de enige weg. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Eric ben je nog aan het aflossen?
Ik lees dit oude bericht. Maar je kan wel degelijk een voorstel doen om finale kwijting. Heb dit zelf ook 1x gedaan met succes

Antwoorden (4)

Nee, schulden koop je niet af door minder dan de helft in éen keer op tafel te leggen. Eigenlijk worden schulden nooit 'helemaal' kwijtgescholden.

De enige optie die denk ik voor je open zou staan, is de persoonlijke schuldhulpsanering (WSNP - wet schuldsanering natuurlijke personen), waar je drie jaar lang onder bewindvoering valt en uitsluitend een minimum om van te leven. De rest van je inkomen wordt gebruikt om lopende rekeningen te betalen en schulden af te lossen.

Je kunt je natuurlijk niet 'laten uitschrijven' uit het GBA, maar wel uit de gemeente waar je hebt gewoond c.q. uit Nederland. Waar je nu wel woont, wordt in de regel ook zo veel mogelijk bijgehouden. Zodra je echter in het buitenland woont wordt het heel erg moeilijk je in te schrijven voor een schuldsaneringstraject via de WSNP. En particuliere schuldhulpverlening, helaas, die kost vaak meer dan die oplevert.

Met het geld van je familie, kun je natuurlijk wel je bestaande schuld bijna halveren en op die manier wellicht bij de meeste schuldeisers weer een deur openen om te praten over aflossingsregelingen en coulance (kwijtschelding van bijkomende administatiekosten die geen wezenlijk onderdeel maken van de schuld bijvoorbeeld). Leuker kunnen we het op dit moment vrees ik niet maken....

Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste stap is denk ik toch wel je weer laten inschrijven in een Nederlandse gemeente, hetzij als inwoner - als je aan een woning of onderdak kunt komen - hetzij als dakloze. (Via de bijstand voor daklozen kun je vervolgens weer aanspraak maken op de WSNP. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ; het is maatwerk. Ik heb het echter een beetje eenvoudig willen houden ; voor alle vragen over haar precieze situatie kan ze in de link terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, echter lees ik veel over finale kwyting en dat een bank wellicht hiermee akkoord zou kunnen gaan.. Liever iets dan niets?? Als ik een schuldsaneringstraject in zou moeten gaan..dan zou ik na een paar jaar ook "opnieuw" moeten kunnen beginnen... En zal de bank, byna niks terug zien.
Verder begreep ik dat het verjaringstermyn 4 jaar is op deze gerechterlijke uitspraak tot terugbetaling welke in febr 2011 plaatsvond. Dat betekend dan tot 2015 uitzitten?
Ik heb een familielid wat helaas niet meer op tafel kan leggen dan 70.000 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de hele schuld bij één instantie, bijvoorbeeld een bank, ligt, en het is inderdaad OF nu dit OF nooit een cent, (moet je je wel goed verstoppen in het buitenland trouwens) dan zou dat zeker en mogelijkheid KUNNEN zijn, maar geen recht of zekerheid. Je weet het pas als je met ze gaat praten. Gaat het om verschillende bedragen bij verschillende bedrijven, dan wordt dat al een stuk lastiger. Dan moet je met elk individueel een deal kunnen sluiten.
In elk geval is verstoppen wellicht niet het meest handig, en is het inmiddels vermoedelijk wel tijd om te gaan praten omdat je in elk geval IETS van een onderhandelingspositie hebt. Ik weet niet over welke uitspraak je het hebt uiteraard, maar dat zou best eens kunnen betekenen dat je TOT die tijd de kans hebt in termijnen terug te betalen, en daarna het hele bedrag met bijkomende kosten ineens moet ophoesten. Als het zou betekenen dat daarna de schuld vervalt, staan mensen denk ik in de rij voor een dergelijke 'gerechtelijke uitspraak'. Dat lijkt me echt een illusie....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, het komt toch echt wel voor dat schulden ter finale kwijting afgekocht worden. Let er op, het gaat hier wel om een schuld van €180.000. Dat is een bedrag dat voor de meeste mensen niet in 3-5 jaar bij elkaar gespaard is. Dat betekent ook dat een eenmalig aanbod van €70.000 dan opeens heel interessant wordt. Dat betekent namelijk een betaling van 40%, meer dan bij een faillissement of de WSNP op tafel komt. Stel dat vraagsteller tot de WSNP toegelaten wordt en stel dat ze per jaar €10.000 met je vrij te laten bedrag bij elkaar kan sparen. Dan heb je na 5 jaar €50.000. Let wel: €10.000 is een hoog bedrag en vraagsteller geeft ook nog eens aan dat er kinderen zijn, dus ze moet wel een hele goede baan hebben om dat voor elkaar te krijgen. En die ook niet in de tussentijd verliezen. Dan is zo'n aanbod ter finale kwijting dus voor een schuldeiser het overwegen waard. Het hangt natuurlijk wel af van de schuldeisers, van hun positie (preferent of concurrent) en van het type schulden dat er zijn. Maar ik vind het inschrijven in de gemeente wel een slecht advies: als vraagsteller dat doet dan komen er opeens allerlei invorderingsmogelijkheden voor deurwaarders en incassobureau's. Dus: naar mijn mening is een aanpak zoals jij die voorstelt prima voor iemand zonder onderhandelingspositie, maar zodra iemand een onderhandelingspositie heeft moet die in ieder geval uitgeprobeerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je mijn reactie net boven de jouwe gelezen ?
Ja, je zou het inderdaad kunnen proberen, maar de combinatie met je verstoppen, niet in Nederlnd kunnen wonen en schuldeisers ontlopen werkt absoluut niet in je voordeel. Wat is er mis met ; invorderingsmogelijkheden' voor deurwaarders ? Dat geld IS toch van anderen en MOET toch boven wter komen ? Anders draait de maatschappij i.e. jij en ik er voor op ; dank je lekker. Natuurlijk is iets beter dan niets, maar verstoppertje spelen voor schuldeisers is gewoon crimineel gedrag ; daar werk ik dus gewoon niet aan mee, sorry. Ook al vind jij het een slecht advies. Overigens is dat inschrijven vooral nodig om een inkomen te krijgen als je geen betaald werk hebt (en dat blijkt nergens uit het verhaal) ZODAT je eventueel het schuldhulpverleningstraject van de WSNP in kan.
Persoonlijk zou ik voor WSNP gaan,3 jaar op je kiezen bijten,onder bewindvoering,valt niet mee maar je hebt geen hulp nodig van familie,ook schulden van 180.000 worden hier in mee genomen,sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Finale kwijting van schulden krijg je niet, maar daar moet je voor onderhandelen. En dat is hard werken met een onzeker resultaat.

Ik deel het sentiment van de andere antwoorden niet geheel: afhankelijk van bij wie de schulden zijn en hoe ze tot stand gekomen zijn, denk ik dat een betaling van rond de 40% niet onmogelijk is. Laten we wel wezen: bij de meeste faillissementen komen de schuldenaars niet eens toe aan het betalen van gewone schuldeisers, vaak gaat alles naar de preferente schuldeisers. Bij de WSNP ligt dat percentage hoger omdat de personen die ertoe toegelaten worden er nog 3-5 jaar aan werken, maar tot een 100% betaling komt het alleen in uitzonderlijke gevallen.

Of de kans groot is dat het lukt kan ik niet zeggen. Wat je wel moet doen is contact opnemen met een erkende schuldhulpverlener. Zij hebben de expertise om in te schatten hoe u ervoor staat en of uw verzoek kans maakt. Erkende schuldhulpverleners zijn lid van de NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet). Vaak werken zij in opdracht van gemeenten, maar sommige van de particuliere instellingen nemen ook onafhankelijk opdrachten aan, en dat is belangrijk want u bent niet ingeschreven in een gemeente.

Het alternatief is dat u zelf probeert een deal te maken, of dat u dat een familielid laat doen. Maar let wel: ik raad eigenlijk een onafhankelijke derde partij aan, want die kan zonder emotie tussen u en de schuldeisers instaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van de situatie nemen schuldeisers mogelijk ook al genoegen met veel minder zoals 15%. Dit omdat meer, realistisch gezien, vaak niet haalbaar is.