Waarom wordt reisproduct berekend via vaste bedragen i.p.v. wat je echt gebruikt?

Ga zeer zelden met het ov, maar heb wel studentenov nu staat dr dat ik elke maand voor €100 schuld erbij krijgt vanwege dat OV. Mocht ik stoppen zou ik dan doormiddel van reishistorie kunnen aantonen dat dit bedrag veel te hoog is voor wat ik in werkelijkheid heb gebruikt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Lenen
1.5K
Utrecht
3 jaar geleden
Kan je dan niet beter je studenten OV opzeggen en je reizen zelf betalen?
Ben je goedkoper uit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ben wel van plan gewoon mijn opleiding af te maken daar niet van, maar vind het gewoon heel scheef dat ze dit zo doen. En voor stages e.d. veranderd het wellicht nog
Bordensteker
3 jaar geleden
@Utrecht
Het studentenreisproduct is standaard onderdeel van de studiefinanciering. Als je ervan afziet houdt dat niet in dat je op een andere manier recht krijgt op de waarde van dat standaard abonnement.
“U kunt ervoor kiezen om uw reisproduct niet op te halen. Maar u krijgt dan geen extra geld.”
Bron: https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/index.jsp

Antwoorden (1)

Je reisproduct krijg je in de vorm van een abonnement en daarvoor staat een vast bedrag per maand. Zoals bij veel abonnementen zijn er altijd mensen die veel gebruik maken van de dienst en mensen die er weinig gebruik van maken. Als per persoon zou moeten worden bijgehouden wie precies wat verbruikt, zou dat zoveel extra administratie opleveren dat het voor iedereen duurder wordt. Daarom is gekozen voor de makkelijke oplossing waarbij iedereen een soort gemiddeld bedrag betaalt. Je kunt dus ook niet achteraf een deel van je schuld verminderen omdat uit je reishistorie zou blijken dat je nauwelijks gebruik hebt gemaakt van het ov.