Ik wil een volvo v70 uit 1999 kopen. Wat gaat deze auto mij ongeveer kosten per jaar?

De auto heeft al ongeveer 220 duizend km gereden. Ik wil alle kosten graag per jaar weten. Er zal 3 dagen per week ongeveer 85 kilometer mee gereden worden. Ik wil niet de eenmalige aanschaffingskosten weten maar kosten als benzine, verzekeringen, onderhoud, afschrijvingen etc. Kan iemand mij hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Als je een kenteken hebt (wat je hier natuurlijk niet hoeft prijs te geven) kun je de kosten eenvoudig berekenen op de anwb-site, zie link:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, lastig om daar een concreet antwoord op te geven. Hoeveel geluk heb je met je aankoop... dat weet je helaas niet. Ik heb een keer een volvo 340 gehad, altijd onderhouden, en ik had hem voor de deur met alleen maar gedoe ermee. Je moet rekening mee houden dat je hem elke 15.000 km een beurt moet laten geven, of 1 x per jaar. Je hebt ook 1 keer per jaar de APK keuring. Als daar drama's uitkomen ben je gewoon aan de beurt. Een setje banden kan al 200 euro kosten. Als jij rustig rijdt kan je langer met je banden doen. Hoe minder je een auto gebruikt, hoe slechter eigenlijk. Er zit bv vocht in de uitlaat en als je korte stukjes rijdt , droogt dit niet, en krijg je eerder dat je uitlaat doorrot. Remmen - remschijven verroesten door deze weinig te gebruiken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is dus geen concreet antwoord op je vraag te geven. Laat hem afleveren dat ze hem een grote beurt gegeven hebben en de keuring nieuw is.

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik scaar dit ff onder etc... de rest is gewoon op te vragen - zie antwoord van de 1e antwoordgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verstrekt te weinig gegevens om er euro's aan te koppelen maar je kunt zelf e.e.a. inschatten. Ik gebruik hier zelf altijd andere sites dan hierboven aanbevolen voor omdat dergelijke voorbeelden wel erg generaliseren.

Eerst bepalen wat voor V70 het exact is. Dit gaat door het kenteken in te vullen op:

https://ovi.rdw.nl/ (let op! Site kan door consument niet oneindig aantal keren geraadpleegd worden!)

Nu je de gegevens hebt kun je de wegenbelasting voor jouw provincie berekenen op:

http://belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

Even in de Carbase spieken wat voor verbruik opgegeven staat:

http://www.autoweek.nl/carbase.php

En met pessimistisch rekenen een voorzichtige inschatting van je benzinekosten maken.

Verzekeringen schelen te veel om een richtlijn te geven. Gewoon enkele online offertes raadplegen en een pakket kiezen wat je zint.

De afschrijving van de auto is ook niet echt te berekenen. Zal in ieder geval niet spectaculair zijn voor een V70 van 12 jaar.

Het onderhoud is ook moeilijk in te schatten omdat het van auto tot auto verschilt. Kwestie van geluk hebben. Gezien je jaarkilometrage zou ik rekenen op zo'n 1000 euro per jaar voor beurt + APK maar de rest is echt sterk afhankelijk van de huidige staat van onderhoud.

Hou er wel rekening mee dat bij een APK zaken aan het licht komen die je aardig op kosten kunnen jagen. Wat veel mensen niet weten is dat je een auto 2 maanden voor het verlopen van de APK kunt laten keuren ZONDER dat je APK datum verandert! Je hebt dan een APK voor 14 maanden maar, nog veel belangrijker, tijd om te besluiten of je een dure reparatie uit wil laten voeren of liever een andere auto koopt. Wacht dus niet tot het laatste moment om de keuring uit te laten voeren.