Waarom zijn cigarillos zo goedkoop terwijl daar ook gewoon tabak in zit?

Voor een pakje met 17 filter cigarillos betaal ik €3,30 in de winkel. Hoe kan het dat dat zo goedkoop is terwijl er waarschijnlijk meer tabak in zit dan in normale sigaretten.

een jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

De prijs van tabak wordt in Nederland grotendeels bepaald door accijns. Cigarillo’s zijn een type sigaren en daarvoor gelden andere accijnstarieven dan bij sigaretten en rooktabak. Bij sigaren wordt 8 procent belasting geheven over de verkoopprijs. Bij sigaretten en shag is dat veel meer.
SimonV
een jaar geleden
popeye
een jaar geleden
@SimonV maar waarom worden daar andere tarieven bij gehanteerd, want daar gaat mijn vraag dus uiteindelijk om
LeonardN
een jaar geleden
Ik gok dat dat te maken heeft met het type gebruik.
Sigaren rookt men in de regel niet als een sigaret.
Niet in de hoeveelheid en frequentie en men inhaleert vaak minder diep dan een sigaret. Even zoeken:
https://www.rokeninfo.nl/feiten/risicos-verschil-sigaren-sigaretten
"
Een verschil met sigarettenrokers is echter dat longziekten en kanker in de longen en blaas minder vaak voorkomen bij mensen die enkel sigaren roken. Dit komt waarschijnlijk door het verschil in diepte van de inhalatie en het feit dat sigarenrokers gemiddeld veel minder vaak roken.
" Minder longziekten>minder ziekenhuiskosten> (zal dus een argument geweest zijn om) minder accijns te heffen.