Hoe wissel je van zorgverzekeraar?

Binnenkort is het weer de tijd dat alle zorgverzekeraars met offertes gaan komen. Maar hoe stap je eigenlijk over? Per wanneer moet er opgezegd? Of kan ik gewoon naar een nieuwe en regelt die de opzegging bij de huidige partij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Heeft u een nieuwe verzekering uitgekozen? Dan moet u die vóór 1 februari 2011 afsluiten. Met terugwerkende kracht is de ingangsdatum van uw verzekering 1 januari 2011. U bent dan dus vanaf 1 januari 2011 verzekerd bij uw nieuwe verzekeraar.

U moet uw oude zorgverzekering vóór 1 januari 2011 opgezegd hebben. Als u niets doet, dan loopt de verzekering die u al had gewoon door. U kunt uw verzekering op twee manieren opzeggen:
U zegt zelf uw verzekering op. In uw polis staat hoe dat moet. Doe dit bij voorkeur schriftelijk en aangetekend, dan weet u zeker dat het goed gaat. Maak een kopie van de brief. Zorg dat uw brief vóór 1 januari 2011 bij uw oude zorgverzekeraar binnen is.

U maakt gebruik van de overstapservice van uw nieuwe zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars hebben onderling afspraken gemaakt voor mensen die overstappen. U kunt de nieuwe verzekeraar vragen om de oude verzekering(en) voor u op te zeggen. Dit geldt alleen als u zich vóór 1 januari 2011 bij de nieuwe verzekeraar heeft aangemeld. Wilt u in januari nog nadenken over welke verzekeraar u gaat kiezen? Dan moet u dus zelf voor 1 januari 2011 uw oude verzekering opzeggen. U kunt dan nog tot 1 februari 2011 een nieuwe verzekering afsluiten.

het gemakkelijkste is voor 31 december alles regelen.
meestal zorgt je nieuwe zorgverzekeraar dat je oude verzekering wordt opgezegd. maar het is altijd slim om dit nog even te controleren zodat je niet dubbel of onverzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zorgverzekering opzeggen

Uw zorgverzekering opzeggen? Dat kan om uiteenlopende redenen een slimme zet zijn. Omdat u niet tevreden bent over de dekking of service van uw huidige zorgverzekeraar. Of omdat u wilt besparen op uw ziektekostenverzekering en kiest voor een goedkope zorgverzekering. Als u op Verzekeringssite.nl een nieuwe zorgpolis afsluit, zeggen wij de oude zorgverzekering gratis voor u op. Overstappen is dus heel eenvoudig.

Opzeggen kan tot 1 januari
Zorgverzekeraars informeren u elk jaar vóór 19 november tegen welke voorwaarden u komend kalenderjaar verzekerd bent. Het opzeggen van de oude polis is mogelijk tot 1 januari. Let op: als u een nieuwe zorgverzekering pas in januari afsluit, moet u de oude verzekering al voor 1 januari hebben opgezegd! U heeft tot 1 februari de tijd om u aan te melden bij een nieuwe verzekeraar. Uw nieuwe ziektekostenverzekering gaat dan met terugwerkende kracht per 1 januari in. Na 1 februari kunt u niet meer wisselen van ziektekostenverzekering.
Opzegservice
Voor nieuwe klanten bieden veel zorgverzekeraars een opzegservice aan. U kunt hier alleen gebruik van maken als u zich voor 1 januari aanmeldt bij een nieuwe ziektekostenverzekering. Bij sommige verzekeraars moet u eerst toestemming geven voordat zij uw huidige verzekering opzeggen. Anderen geven deze service automatisch.
groet.