ik heb wwb en chronische ziekte sinds 2010 heb vrijstelling werk.kan ik afgekeurd zijn en uitkering veranderen. ?

ik word erger paar manden kan niet praten door chronische ziekte ik ban al 3 jaar in riagg gegaan en nu kan niet naar riagg. komt bij mij van ggz ambulant-en en krijg zorg ook.
het gaat over mijn vrouw zij heeft geen verblijfsvergunning en ik heb twee kinderen volgens ind zij moet naar eigenland terug. ik word helemaal gek
mijn psychiater zij ik ga aan sociale zaken een keuring aanvragen jij moet 80 procent afgekeurd zijn dan kan uitkering veranderen en verblijfsvergunning voor mijn vrouw aanvragen
ik ben erg geworden sinds twee manden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Normaal gesproken heb je geen recht hebt op een andere uitkering als je WWB ontvangt.

In Nederland zijn globaal twee soorten arbeidsongeschiktheidsuitkeringen: de WIA (was eerst WAO) en Wajong. Je hebt recht op WIA als je ziek bent geworden terwijl je werkte, en je na twee jaar ziekte nog steeds niet kunt werken. Het UWV beoordeelt dit na die twee jaar. Tijdens die twee jaar betaalt je werkgever je loon door, of val je - bijvoorbeeld als uitzendkracht - onder de ziektewet bij het UWV. Je probeert dan weer aan het werk te gaan en krijgt hier begeleiding bij. Als je na twee jaar nog steeds zo ziek bent dat je niet kunt werken, kun je WIA krijgen.

Wajong is voor jonggehandicapten. Je hebt alleen recht op WIA als je gewerkt hebt voordat je ziek werd, en dat zou betekenen dat iemand die al vanaf z'n geboorte gehandicapt is, geen arbeidsongeschiktheidsuitkering kan krijgen. Hier is de Wajong voor. Daar heb je recht op als je voor je 18e al arbeidsongeschikt was, of als je tijdens je studie (maar voor je 30e) arbeidsongeschikt bent geworden. Wajong is ook een inkomen op het minimum, het is net iets hoger dan WWB.

Meestal zit je dus in de WWB als je géén recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Bijvoorbeeld omdat iemand ziek is geworden terwijl hij geen werk had. Of een huismoeder die thuis was bij de kinderen, en toen gehandicapt raakte. Je kunt dan dus niet in aanmerking komen voor WIA of Wajong, want je bent niet tijdens je werk ziek geworden (dus geen WIA) en je was ook niet voor je 18e al ziek (dus geen Wajong). Als iemand in de WWB zit en toch recht heeft op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan is er eerder ergens een fout gemaakt.

Als je eerder bent goedgekeurd voor WAO of WIA dan kun je hier alleen iets aan doen als je binnen zes weken na de beslissing bezwaar gemaakt had, dus in jouw geval zou je alleen recht kunnen hebben op een Wajong-uitkering, als je voor je 18e al zo ziek was dat je niet kon werken. Anders heb je alleen recht op WWB. Er zitten veel meer mensen in de WWB die gehandicapt zijn of te ziek om te werken, maar geen recht hebben op een andere uitkering.

De sociale dienst kan geen keuringen uitvoeren voor een andere uitkering. Wél kunnen zij een ontheffing van de sollicitatieplicht geven. Ook kan de gemeente een keuring uitvoeren waarmee je als "structureel functioneel beperkt" wordt aangemerkt, zodat je recht hebt op bepaalde voorzieningen en begeleiding bij het werk.