Km aftrek, mag je dat 100procent aftrekken van winst?

Vb 50.000 km gemaakt zakelijk x 0,19 is 9500 euro. Omzet van 60.000 - startersaftrek 7200 en 2200 - 9400 = 50600 - mkb 14% is 7084 = 43516 . mag ik nu 100% km aftrekken? 43516- 9500 = 34016. Graag uitleg. Het is maar een rekenvoorbeeldje kan zijn dat cijfers bedragen niet helemaal kloppen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Kosten trek je niet af van de 'winst'. 'Winst' (of verlies) is wat overblijft als je de berekening 'omzet -/- kosten' hebt gemaakt. Het neutrale begrip is 'resultaat'.

Zakelijke kosten mag je aftrekken. (Er zijn genoeg uitzonderingen op de algemene regel maar daarvoor verwijs ik je graag naar een administratiekantoor.)

Er is onderscheid tussen privévermogen en ondernemingsvermogen. Iets dat 90% of meer privé wordt gebruikt is verplicht privévermogen. Iets dat 90% of meer voor de zaak wordt gebruikt is verplicht ondernemingsvermogen.

In de praktijk zal de auto daar ergens tussenin zitten. De auto is dan keuzevermogen. Je mag kiezen of je de auto als privévermogen beschouwt of als ondernemingsvermogen.

Situatie 1: je kiest voor de auto als privévermogen. Je mag dan (alleen) als kosten voor je onderneming boeken: € 0,19 per zakelijk gereden kilometer. Je moet aannemelijk kunnen maken dat de kosten zakelijk zijn. Bijvoorbeeld door een sluitende kilometeradministratie bij te houden waarbij alle kilometers tussen de begin- en eindstand van de kilometerteller zijn vastgelegd met hun doel. (Op datum X gereden van A naar B voor doel C en dit was D kilometer).

Situatie 2: je kiest voor de auto als ondernemingsvermogen. Je mag dan alle kosten voor de auto als bedrijfskosten boeken. (Denk aan afschrijving, motorrijtuigenbelasting, verzekering, brandstof, enz.). Daartegenover staat dat je een correctie moet maken voor het privégebruik. Voor 2019 geldt dan een bijtelling van 22% van de cataloguswaarde van de auto. (Behalve als je een auto hebt met 0% CO2-uitstoot). Stel dat de auto een cataloguswaarde van € 35.000 heeft, dan tel je jaarlijks €7.700 als 'omzet' bij voor het privégebruik van de auto.

Het hangt natuurlijk helemaal van de omstandigheden af welke maatregel het voordeligst is.

Er zit nog meer aan vast, ook btw-gevolgen. Dat gaat te ver voor deze vraag. Ik adviseer je om contact op te nemen met een administratiekantoor.
Computoon