Wat is de beste manier om een postzegelverzameling te laten taxeren?

Hoe vind ik een betrouwbaar adres om een grote postzegelverzameling (50-60 albums) te laten taxeren? Mijn angst is dat ik niet volledig terugkrijg wat ik laat taxeren. Als er bladen tussenuit worden gehaald, zal ik dat niet zien, tenzij ik de hele boel eerst scan en dat is wel erg veel werk.

paulus811
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben heel benieuwd naar je antwoorden! Ik ga je volgen..... oeps, klinkt wel erg dreigend hahahaha.

Het beste antwoord

Neem eens contact op met Corinphila Veilingen. Vroeger heette dat Wiggers de Vries Postzegelveilingen, en zij hadden een goede naam. Je kon er, bij wijze van spreken, je portemonnee tijdens veilingen in bewaring geven, zonder eerst je geld te tellen.

Ik heb geen idee of Wiggers de Vries is overgenomen, of dat alleen de naam is gewijzigd. In een geval van overname staat voor mij vast, dat ze niet zomaar een heel veilinghuis verkopen aan een andere partij, als die niet betrouwbaar is.

Als ik het goed begrijp uit je toelichting, dan kun je met 50 of 60 albums best met de auto naar Amstelveen, en hoef je geen boedelbak te huren. Ga er gewoon langs met je postzegels (evt. eerst een afspraak maken), en vraag of ze het eens willen bekijken. Ze zullen je een prima indicatie van de opbrengst kunnen geven, want ze kennen de markt. Dat is vrijblijvend en hoeft je niets te kosten.

Mocht je je postzegelverzameling willen laten taxeren voor andere doeleinden, b.v. verzekering, dan weten zij ook welke stappen je moet ondernemen voor een "officiele" taxatie.

Wees niet te bang dat een veiling gaat zitten rommelen met je postzegels. Misschien zal dat weleens gebeuren, bij insturen van je kavels bij 2e rangs veilingen, maar een veiling van naam, kan het zich echt niet veroorloven om ook maar één postzegeltje te jatten. Als dat uitkomt, kunnen ze de tent wel sluiten. Eventueel kun je van dure exemplaren een fotootje nemen, en/of stempel kenmerken noteren.

Ik heb je verzameling niet gezien, maar houd er rekening mee, dat de handelswaarde of opbrengst op een veiling verschrikkelijk kan tegenvallen. In vergelijking met de jaren 80, zijn postzegels nog maar een fractie waard van de officiele cataloguswaarde. Denk aan zo'n 10%. Wil je meer vangen dan zul je je verzameling zegel voor zegel, of per serie op Ebay moeten verkopen, maar dan zul je over heel veel vrije tijd moeten beschikken.

Waarschijnlijk is de emotionele waarde van deze verzameling vele malen groter dan de handelswaarde, en zou je kunnen overwegen de boel niet te verkopen en te bewaren, of gewoon te wachten op betere tijden. Misschien gaan mensen ooit weer postzegels verzamelen en stijgt de waarde weer. Nu is er geen enkele vraag, en een enorm aanbod, met het gevolg dat postzegels nauwelijks iets opbrengen. Succes!

Toegevoegd na 45 seconden:
http://www.corinphila.nl/nl/pages/-5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgebreid antwoord!
paulus811
12 jaar geleden
Dank je, een zeer volledig antwoord. Ik zal zeker kontakt opnemen met de veiling die je noemt en inderdaad is het geen enkel probleem om naar Amstelveen te rijden. Aan de optie 'Ebay' had ik ook al gedacht, en jij bevestigt wat mijn bezwaar daarbij is, namelijk veel werk voor het plaatsen op Ebay en de afhandeling ervan. Bovendien is de verzameling nu compleet en zodra ik er stukken uit zou verkopen is dat niet meer het geval. Ik weet niet of dat de totale waarde verlaagt. Maar zoals gezegd, ik ga Corinphila benaderen. Nogmaals dank en een dik verdiende +
paulus811
12 jaar geleden
Nogmaals dank voor je antwoord. Ben er nog niet mee aan de slag gegaan, maar dat zal ik zeker op korte termijn doen.