Er is bij recent mij de ziekte van Bechterew vastgesteld, terwijl ik nu een deeltijdstudie volg, kom ik in aanmerking voor Wajong?

Ik ben 23 jaar, en er is bij mij na vele jaren onzekerheid en kwakkelen, de ziekte van Bechterew vastgesteld. Door (op dat moment nog onbekende) ziekte redde ik het fulltime studeren (HBO) niet, heb studievertraging opgelopen, en zit ik nu in het 6e jaar studeren. Ik heb dus geen recht meer op studiefinanciering, en ben om die reden begin van dit schooljaar overgestapt naar de deeltijdvariant van mijn studie. Omdat ik weliswaar niet voor mijn 17e de diagnose gekregen heb, maar wel nog studeer, vroeg ik mij af of ik in aanmerking kom voor een Wajong-uitkering? Of geldt dit alleen als je voltijd studeert, of je studie compleet hebt moeten stopzetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Er zijn een zestal voorwaarden om in aanmerking te komen voor een Wajong-uitkering. 1 ervan is dat die voor de 30ste verjaardag moet zijn aangevraagd. In het jaar vóórdat u de handicap kreeg of de handicap werd vastgesteld moet er minimaal gedurende 6 maanden een studie zijn gevolgd.
Ook moet u niet in staat zijn om 75% of meer van het minimum(jeugd)loon te verdienen tengevolge van uw langdurige ziekte of een handicap.

U lijkt aan alle voorwaarden te voldoen. De Wajong-uitkering kunt u mijns inziens aanvragen.
fisbel